• Szkolenie partnerskie CPI

Dostępność cyfrowa i prosty język urzędowy

Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1. Standardy dostępności dokumentów elektronicznych. Zasady komunikacji pisemnej. Porady językowe. 

Dostępność cyfrowa i prosty język urzędowy

Opis szkolenia

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przedstawienie w praktyczny sposób, jak należy tworzyć treści zarówno pod kątem dostępności cyfrowej, jak i prostego języka urzędowego. W obecnych realiach prawnych takie działanie jest niezbędne, ponieważ brak zapewnienia dostępności cyfrowej może narazić instytucję na postępowanie wyjaśniające, a przede wszystkim sprawić, że osoby ze szczególnymi potrzebami nie będą mogły skorzystać z zasobów instytucji. 

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • zapoznają się z wymogami standardu WCAG 2.1,
  • zdobędą wiedzę na temat dostępności cyfrowej,
  • dowiedzą się jak poprawnie projektować dostępne strony internetowe,
  • zdobędą wiedzę w jaki sposób prawidłowo redagować treści przy zastosowaniu prostego języka,
  • dowiedzą się czym jest prosty język, kiedy i jak się go stosuje oraz w jakich sytuacjach,
  • zdobędą wiedzę w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo,
  • dowiedzą się w jaki sposób unikać pułapek dostępności.

Dla kogo jest to szkolenie? 

W szkoleniu powinni wziąć udział przede wszystkim: osoby prowadzące BIP, członkowie zespołów redakcyjnych BIP, administratorzy stron podmiotowych, administratorzy stron internetowych, koordynatorzy dostępności, redaktorzy stron internetowych.


Szkolenie realizowane przy współpracy z:

CPI - Centrum Promocji Informatyki

Centrum Promocji Informatyki (CPI)

Firma edukacyjna działająca na rynku od 1992 r. Realizuje szkolenia, warsztaty, konferencje specjalistyczne z zakresu: prawa, finansów, informatyki i biznesu stosując nowoczesne metody szkoleniowe. Organizowane szkolenia to gwarancja wysokiej jakości i profesjonalizmu będącego wynikiem ponad 30-letniego doświadczenia.

Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.

Program szkolenia

1. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane.

  • Czym jest dostępność?
  • Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?
  • Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?
  • Osoby z dysfunkcją narządu ruchu.
  • Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi.
  • Osoby z dysfunkcją narządu słuchu.
  • Osoby z dysfunkcją narządu wzroku.
  • Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami.
  • Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne.
  • Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
  • Podstawowe definicje.
  • Słownik równościowy.
  • Dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia.
  • Obszary dyskryminacji.
  • Koncepcje uniwersalnego projektowania.
  • Uniwersalne projektowanie.
  • Przykłady dobrych praktyk.
  • Wykluczenie społeczne i grupy szczególnie narażone na wykluczenie.
  • Potrzeby i problemy dostępności osób z niepełnosprawnościami.
  • Sposoby zapewnienia dostępności w świetle prawa krajowego i międzynarodowego.

2. Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1.

  • Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
  • WCAG jako fundament dostępności.
  • Dokumenty WCAG.
  • Podział wytycznych WCAG.
  • Standard WCAG 2.1 – charakterystyka.
  • Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
  • Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1.:
    • Zasady dostępności.
    • 78 kryteriów sukcesu.
    • Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy.
    • 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1.
    • Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
  • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 – Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy: 
    • 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu,
    • Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?:
      • Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
      • Zasada 2: Funkcjonalność.
      • Zasada 3: Zrozumiałość.
      • Zasada 4: Solidność.
    • Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
  • Deklaracja dostępności: 
    • Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności.
    • Umiejscowienie deklaracji dostępności.
    • Aktualizacja deklaracji dostępności.
  • Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji: 
    • Tekst alternatywny.
    • Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych.
    • Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja.
    • Nagłówki a prawidłowa hierarchia.
    • Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?
    • Mechanizmy nawigacyjne.
    • Kolejność nawigacji oraz czytania.
    • Architektura informacji.
    • Elementy nawigacyjne oraz komunikaty.
    • Odnośniki.
    • Automatyczne odtwarzanie strony.
    • Kontrast treści.
    • Przycisk przełączenia na wersję kontrastową.
    • Typografia tekstów i kontrasty a czytelność.
    • Responsywność.
    • Dynamiczne zmiany treści.
    • Pola formularzy a etykiety.
    • CAPTCHA – można czy nie?
    • Zgodność ze standardami HTML.
  • Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej: 
    • Czy trzeba publikować skany dokumentów?
    • Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa.
    • Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa.
    • Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?
    • Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?
    • Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?
    • Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa.
    • Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe.
    • Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?
    • Czcionki – jakie?
    • Obsługa serwisu za pomocą klawiatury.
    • Nawigacja w serwisie.
    • Napisy rozszerzone – jak przygotować.
    • PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?
    • Justowanie treści – dlaczego nie?
    • Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?
    • Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?
    • Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?
    • Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?
  • Sprawdzanie dostępności cyfrowej: 
    • Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych.
    • Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?
    • Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?
  • Ustawa o dostępności cyfrowej a strony internetowe, Biuletyn Informacji Publicznej i social media.
    • Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych oraz BIP w oparciu o Ustawę o dostępności cyfrowej.
    • Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
    • Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić na stronie internetowej oraz w BIP?
    • Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
    • Sankcje przewidziane przepisami prawa.
  • Zagadnienia praktyczne:
    • Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo.
    • Najczęstsze błędy.
    • Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia.
    • Audiodeskrypcja.
    • Transkrypcja.
    • Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych.
    • PDFy.
    • Justowanie.
    • Czcionki.
    • Wideo.
    • Nagłówki.
    • Nawigacja.
    • Obsługa za pomocą klawiatury.
    • Etykiety.
    • Atrybut Title.
    • Atrybut Alt.
    • Prosty przekaz.
    • Captcha.
    • Animacje.
    • Tabele.
    • Kursywa.
    • Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia.
    • Listy.
    • Punktory.
    • Akapity.
    • Prosta i zrozumiała treść.
    • Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach.

3. Przyjazny język urzędowy.

  • Co to jest prosty język?
  • Czy język urzędowy da się oswoić?
  • Najważniejszy jest odbiorca.
  • Język urzędowy a przepisy.
  • Statystyki nie kłamią.
  • Pięć powodów, dla których warto stosować prosty język.
  • Jak pisać prosto?
  • Ruch prostego języka.

4. Standardy dostępności dokumentów elektronicznych.

  • Wygląd tekstu.
  • Struktura tekstu.
  • Bezpośrednie zwroty.
  • Krótkie zdania.
  • Gramatyka.
  • Nagłówki.
  • Trudne wyrazy.

5. Zasady komunikacji pisemnej.

  • Myśl o odbiorcy.
  • Pisz krótkie zdania.
  • Zadbaj o strukturę pisma.
  • Poszukaj synonimów.
  • Opracuj tekst graficznie.
  • Szanuj czas czytelnika.
  • Paragrafy do przypisów.

6. Jak komunikować się w Internecie?

  • Tytuł – kluczowa informacja.
  • Lead mówi więcej.
  • Czego szuka użytkownik.
  • Wiadomości mailowe. O czym warto pamiętać?

7. Porady językowe.

  • Interpunkcja – przecinek
  • Pisownia (roz)łączna z „nie”.
  • Pisownia wielką i małą literą.
  • Zapisywanie skrótów.
  • Zapisywanie dat.

Prelegenci

Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT”...

Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.

Organizatorem szkolenia jest Centrum Promocji Informatyki (CPI). Link do szkolenia oraz materiały szkoleniowe i certyfikat otrzymają Państwo od organizatora.

Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.


Szkolenie online

ClickMeeting CPI

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru.

Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:

  • komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
  • urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.