Dostępność cyfrowa i prosty język urzędowy
Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1. Standardy dostępności dokumentów elektronicznych. Zasady komunikacji pisemnej. Porady językowe.

Szkolenie online [?]
23.04.2025 09:30-15:30
To szkolenie obejmuje:
- Możliwość zadawania pytań podczas szkolenia
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat uczestnictwa
Opis szkolenia
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przedstawienie w praktyczny sposób, jak należy tworzyć treści zarówno pod kątem dostępności cyfrowej, jak i prostego języka urzędowego. W obecnych realiach prawnych takie działanie jest niezbędne, ponieważ brak zapewnienia dostępności cyfrowej może narazić instytucję na postępowanie wyjaśniające, a przede wszystkim sprawić, że osoby ze szczególnymi potrzebami nie będą mogły skorzystać z zasobów instytucji.
Podczas szkolenia uczestnicy:
- zapoznają się z wymogami standardu WCAG 2.1,
- zdobędą wiedzę na temat dostępności cyfrowej,
- dowiedzą się jak poprawnie projektować dostępne strony internetowe,
- zdobędą wiedzę w jaki sposób prawidłowo redagować treści przy zastosowaniu prostego języka,
- dowiedzą się czym jest prosty język, kiedy i jak się go stosuje oraz w jakich sytuacjach,
- zdobędą wiedzę w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo,
- dowiedzą się w jaki sposób unikać pułapek dostępności.
Dla kogo jest to szkolenie?
W szkoleniu powinni wziąć udział przede wszystkim: osoby prowadzące BIP, członkowie zespołów redakcyjnych BIP, administratorzy stron podmiotowych, administratorzy stron internetowych, koordynatorzy dostępności, redaktorzy stron internetowych.
Szkolenie realizowane przy współpracy z:
Centrum Promocji Informatyki (CPI)
Firma edukacyjna działająca na rynku od 1992 r. Realizuje szkolenia, warsztaty, konferencje specjalistyczne z zakresu: prawa, finansów, informatyki i biznesu stosując nowoczesne metody szkoleniowe. Organizowane szkolenia to gwarancja wysokiej jakości i profesjonalizmu będącego wynikiem ponad 30-letniego doświadczenia.
Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.
Program szkolenia
1. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane.
- Czym jest dostępność?
- Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?
- Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?
- Osoby z dysfunkcją narządu ruchu.
- Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi.
- Osoby z dysfunkcją narządu słuchu.
- Osoby z dysfunkcją narządu wzroku.
- Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami.
- Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne.
- Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
- Podstawowe definicje.
- Słownik równościowy.
- Dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia.
- Obszary dyskryminacji.
- Koncepcje uniwersalnego projektowania.
- Uniwersalne projektowanie.
- Przykłady dobrych praktyk.
- Wykluczenie społeczne i grupy szczególnie narażone na wykluczenie.
- Potrzeby i problemy dostępności osób z niepełnosprawnościami.
- Sposoby zapewnienia dostępności w świetle prawa krajowego i międzynarodowego.
2. Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1.
- Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
- WCAG jako fundament dostępności.
- Dokumenty WCAG.
- Podział wytycznych WCAG.
- Standard WCAG 2.1 – charakterystyka.
- Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1.:
- Zasady dostępności.
- 78 kryteriów sukcesu.
- Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy.
- 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1.
- Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 – Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy:
- 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu,
- Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?:
- Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
- Zasada 2: Funkcjonalność.
- Zasada 3: Zrozumiałość.
- Zasada 4: Solidność.
- Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
- Deklaracja dostępności:
- Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności.
- Umiejscowienie deklaracji dostępności.
- Aktualizacja deklaracji dostępności.
- Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji:
- Tekst alternatywny.
- Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych.
- Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja.
- Nagłówki a prawidłowa hierarchia.
- Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?
- Mechanizmy nawigacyjne.
- Kolejność nawigacji oraz czytania.
- Architektura informacji.
- Elementy nawigacyjne oraz komunikaty.
- Odnośniki.
- Automatyczne odtwarzanie strony.
- Kontrast treści.
- Przycisk przełączenia na wersję kontrastową.
- Typografia tekstów i kontrasty a czytelność.
- Responsywność.
- Dynamiczne zmiany treści.
- Pola formularzy a etykiety.
- CAPTCHA – można czy nie?
- Zgodność ze standardami HTML.
- Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej:
- Czy trzeba publikować skany dokumentów?
- Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa.
- Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa.
- Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?
- Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?
- Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?
- Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa.
- Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe.
- Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?
- Czcionki – jakie?
- Obsługa serwisu za pomocą klawiatury.
- Nawigacja w serwisie.
- Napisy rozszerzone – jak przygotować.
- PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?
- Justowanie treści – dlaczego nie?
- Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?
- Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?
- Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?
- Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?
- Sprawdzanie dostępności cyfrowej:
- Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych.
- Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?
- Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?
- Ustawa o dostępności cyfrowej a strony internetowe, Biuletyn Informacji Publicznej i social media.
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych oraz BIP w oparciu o Ustawę o dostępności cyfrowej.
- Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
- Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić na stronie internetowej oraz w BIP?
- Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
- Sankcje przewidziane przepisami prawa.
- Zagadnienia praktyczne:
- Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo.
- Najczęstsze błędy.
- Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia.
- Audiodeskrypcja.
- Transkrypcja.
- Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych.
- PDFy.
- Justowanie.
- Czcionki.
- Wideo.
- Nagłówki.
- Nawigacja.
- Obsługa za pomocą klawiatury.
- Etykiety.
- Atrybut Title.
- Atrybut Alt.
- Prosty przekaz.
- Captcha.
- Animacje.
- Tabele.
- Kursywa.
- Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia.
- Listy.
- Punktory.
- Akapity.
- Prosta i zrozumiała treść.
- Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach.
3. Przyjazny język urzędowy.
- Co to jest prosty język?
- Czy język urzędowy da się oswoić?
- Najważniejszy jest odbiorca.
- Język urzędowy a przepisy.
- Statystyki nie kłamią.
- Pięć powodów, dla których warto stosować prosty język.
- Jak pisać prosto?
- Ruch prostego języka.
4. Standardy dostępności dokumentów elektronicznych.
- Wygląd tekstu.
- Struktura tekstu.
- Bezpośrednie zwroty.
- Krótkie zdania.
- Gramatyka.
- Nagłówki.
- Trudne wyrazy.
5. Zasady komunikacji pisemnej.
- Myśl o odbiorcy.
- Pisz krótkie zdania.
- Zadbaj o strukturę pisma.
- Poszukaj synonimów.
- Opracuj tekst graficznie.
- Szanuj czas czytelnika.
- Paragrafy do przypisów.
6. Jak komunikować się w Internecie?
- Tytuł – kluczowa informacja.
- Lead mówi więcej.
- Czego szuka użytkownik.
- Wiadomości mailowe. O czym warto pamiętać?
7. Porady językowe.
- Interpunkcja – przecinek
- Pisownia (roz)łączna z „nie”.
- Pisownia wielką i małą literą.
- Zapisywanie skrótów.
- Zapisywanie dat.
Prelegenci
Informacje organizacyjne
Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.
Organizatorem szkolenia jest Centrum Promocji Informatyki (CPI). Link do szkolenia oraz materiały szkoleniowe i certyfikat otrzymają Państwo od organizatora.
Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.
Szkolenie online

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru.
Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:
- komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
- urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.