Ustawa o zapewnianiu dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze – nowe obowiązki dla biznesu

Nowe obowiązki dla producentów, importerów i dystrybutorów wybranych produktów (m.in. systemów komputerowych i operacyjnych, urządzeń końcowych, terminali) oraz usługodawców (w tym e-commerce, dostawców telekomunikacyjnych i banków).

Ustawa o zapewnianiu dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze – nowe obowiązki dla biznesu

Opis szkolenia

W 2025 r. wejdzie w życie nowa ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Do tej pory zagadnienia dostępności dotyczyły głównie podmiotów publicznych na podstawie dwóch ustaw z 2019 r. W nowym stanie prawnym obowiązki uwzględnienia szczególnych potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami (np. osób z niepełnosprawnościami) obejmą również prywatne podmioty gospodarcze, a więc przedsiębiorców z różnych branż. 

Cel szkolenia

Podczas szkolenia eksperci z wieloletnim doświadczeniem zarówno w pracy kancelaryjnej, jak i w roli przedstawicieli organu regulacyjnego UOKIK, przedstawią kompleksowo i praktycznie zmiany, które wejdą w życie 28 czerwca 2025 r.

Podczas szkolenia:

  • Wyjaśnimy, czym są wymagania dostępności i co kryje się pod pojęciem jej kryteriów – postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności. 
  • Na podstawie przykładów pokażemy, co to może oznaczać w praktyce – jakich zmian w produktach i interfejsach sklepów internetowych oczekuje ustawodawca?  
  • Objaśnimy, kogo dotyczą nowe obowiązki – jakich branż, produktów i usług. 
  • Przybliżymy wybrane kwestie proceduralne – strukturę organów nadzorujących wdrożenie nowych regulacji, ich podstawowe kompetencje oraz sankcje, które mogą wiązać się z niespełnieniem wymagań dostępności. 

Na szkoleniu zostaną omówione m.in.:

  • Nowe wymagania produktowe dotyczące:
    • systemów komputerowych i operacyjnych,
    • terminali płatniczych,
    • terminali samoobsługowych, takich jak: bankomaty, wpłatomaty, urządzenia do odprawy,
    • urządzeń końcowych do świadczenia usług telekomunikacyjnych i audiowizualnych usług medialnych, takie jak telefony, tablety,
    • czytniki e-book.
  • Obowiązek zapewnienia jednolitości stron internetowych i aplikacji mobilnych (ich postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności).
  • Obowiązek komunikacji za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego.
  • Nowe obowiązki dotyczące oceny zgodności i przechowywania dokumentacji wewnętrznej.
  • Kiedy obowiązki zapewnienia dostępności są wyłączone (gdy wymagają wprowadzenia zasadniczej zmiany podstawowych właściwości produktu albo usługi, stanowią dla podmiotu gospodarczego nieproporcjonalne obciążenie):
    • kryteria, według których podmiot gospodarczy dokonuje decyzji, czy podlega wyłączeniu,
    • dokumentacja przebiegu oceny.
  • Skargi konsumenckie.
  • Nadzór rynku w zakresie zapewnienia dostępności.

Dla kogo jest to szkolenie?

Szkolenie jest adresowane w szczególności do firm objętych ustawą, tj. z branż: bankowości detalicznej, telekomunikacyjnej, transportu pasażerskiego (lotniczego, kolejowego, wodnego, autobusowego, autokarowego), e-commerce, książek elektronicznych – prawników wewnętrznych, compliance officers, dyrektorów i pracowników działów sprzedaży i marketingu, dyrektorów i pracowników działów e-commerce oraz działów IT, producentów, importerów oraz dystrybutorów systemów komputerowych, operacyjnych, terminali oraz konsumenckich urządzeń końcowych, takich jak: telefony komórkowe czy tablety, czytników książek elektronicznych, a także usługodawców świadczących usługi: towarzyszące transportowi pasażerskiemu, e-commerce, telekomunikacyjne, streamingu, bankowości elektronicznej, rozpowszechniania książek elektronicznych.


Prelegentki zapraszają na szkolenie:

Program szkolenia

10:00-13:00Część I: szkolenie

  1. Wprowadzenie – ustawa o dostępności cyfrowej.
    • Geneza i cel nowych przepisów.
    • Od kiedy obowiązują.
  2. Kogo dotyczą nowe obowiązki.
    • Jakie produkty i usługi mają być „dostępne”.
    • Wyłączenia.
  3. Wymagania dostępności.
    • Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co to znaczy?
    • Nowe wymagania produktowe dotyczące:
      • systemów komputerowych i operacyjnych,
      • terminali płatniczych,
      • terminali samoobsługowych, takich jak: bankomaty, wpłatomaty, urządzenia do odprawy,
      • urządzeń końcowych do świadczenia usług telekomunikacyjnych i audiowizualnych usług medialnych, takie jak telefony, tablety,
      • czytników e-book.
    • Rozkład obowiązków pomiędzy producentem, importerem a dystrybutorem:
      • Kto jest za co odpowiedzialny?
      • Kiedy importer lub dystrybutor będzie traktowany jak producent?
    • Nowe wymagania dotyczące:
      • usług telekomunikacyjnych,
      • usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych (streamingi),
      • wybranych usług towarzyszących usługom pasażerskiego transportu autobusowego, autokarowego, wodnego, lotniczego i kolejowego,
      • usług bankowości elektronicznej,
      • usług rozpowszechniania książek elektronicznych,
      • usług handlu elektronicznego (e-commerce),
      • usług wsparcia (pomocy technicznej itd.).
    • Praktyczne przykłady wymagań dostępności przekazywanie treści za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego, odpowiednie formaty tekstowe, alternatywna prezentacja treści nietekstowych.
  4. Kryteria funkcjonalne. Dodatkowe obowiązki w przypadku produktów lub usług posiadających właściwości nieobjęte wymaganiami dostępności.
  5. Wyłączenia spod obowiązku zapewnienia dostępności – jak przeprowadzić ocenę konieczności spełnienia wymagań dostępności.
    • Zasadnicza zmiana podstawowych właściwości produktu lub usługi.
    • Nieproporcjonalne obciążenie – zasady szacowania kosztów i korzyści.
  6. Skargi konsumenckie.
    • Obowiązek rozpatrywania skarg.
    • Forma i terminy.
    • Odpowiedzi i pouczenia.
  7. Kto będzie czuwał nad wdrożeniem przepisów?
    • Organy nadzoru i ich uprawnienia.
    • Sankcje określone w ustawie o dostępności.
    • Inne sankcje? Niespełnienie wymagań dostępności jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów.

13:00-13:15Przerwa

13:15-14:15Część II: warsztaty – case study

Prelegenci

Prawniczka w departamencie Prawa Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kancelarii BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy. Specjalizuje się w polskim i unijnym prawie ochrony konkurencji i konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem...

Radczyni prawna. Wspólniczka, szefowa departamentu Prawa Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kancelarii BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy. W przeszłości zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Konkurencji w UOKIK.Specjalizuje...
System Legalis

Dostęp do Systemu Legalis

Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo gospodarcze.

Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.


Szkolenie online

ClickMeeting

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].

Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:

  • komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
  • urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.

Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?

To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.

Dowiedz się więcej
Szkolenia zamknięte C.H.Beck