Ustawa o zapewnianiu dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze – nowe obowiązki dla biznesu
Nowe obowiązki dla producentów, importerów i dystrybutorów wybranych produktów (m.in. systemów komputerowych i operacyjnych, urządzeń końcowych, terminali) oraz usługodawców (w tym e-commerce, dostawców telekomunikacyjnych i banków).
Szkolenie online [?]
28.10.2024 10:00-14:15
To szkolenie obejmuje:
- Możliwość zadawania pytań podczas szkolenia
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat uczestnictwa
- 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis
Opis szkolenia
W 2025 r. wejdzie w życie nowa ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Do tej pory zagadnienia dostępności dotyczyły głównie podmiotów publicznych na podstawie dwóch ustaw z 2019 r. W nowym stanie prawnym obowiązki uwzględnienia szczególnych potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami (np. osób z niepełnosprawnościami) obejmą również prywatne podmioty gospodarcze, a więc przedsiębiorców z różnych branż.
Cel szkolenia
Podczas szkolenia eksperci z wieloletnim doświadczeniem zarówno w pracy kancelaryjnej, jak i w roli przedstawicieli organu regulacyjnego UOKIK, przedstawią kompleksowo i praktycznie zmiany, które wejdą w życie 28 czerwca 2025 r.
Podczas szkolenia:
- Wyjaśnimy, czym są wymagania dostępności i co kryje się pod pojęciem jej kryteriów – postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności.
- Na podstawie przykładów pokażemy, co to może oznaczać w praktyce – jakich zmian w produktach i interfejsach sklepów internetowych oczekuje ustawodawca?
- Objaśnimy, kogo dotyczą nowe obowiązki – jakich branż, produktów i usług.
- Przybliżymy wybrane kwestie proceduralne – strukturę organów nadzorujących wdrożenie nowych regulacji, ich podstawowe kompetencje oraz sankcje, które mogą wiązać się z niespełnieniem wymagań dostępności.
Na szkoleniu zostaną omówione m.in.:
- Nowe wymagania produktowe dotyczące:
- systemów komputerowych i operacyjnych,
- terminali płatniczych,
- terminali samoobsługowych, takich jak: bankomaty, wpłatomaty, urządzenia do odprawy,
- urządzeń końcowych do świadczenia usług telekomunikacyjnych i audiowizualnych usług medialnych, takie jak telefony, tablety,
- czytniki e-book.
- Obowiązek zapewnienia jednolitości stron internetowych i aplikacji mobilnych (ich postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności).
- Obowiązek komunikacji za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego.
- Nowe obowiązki dotyczące oceny zgodności i przechowywania dokumentacji wewnętrznej.
- Kiedy obowiązki zapewnienia dostępności są wyłączone (gdy wymagają wprowadzenia zasadniczej zmiany podstawowych właściwości produktu albo usługi, stanowią dla podmiotu gospodarczego nieproporcjonalne obciążenie):
- kryteria, według których podmiot gospodarczy dokonuje decyzji, czy podlega wyłączeniu,
- dokumentacja przebiegu oceny.
- Skargi konsumenckie.
- Nadzór rynku w zakresie zapewnienia dostępności.
Dla kogo jest to szkolenie?
Szkolenie jest adresowane w szczególności do firm objętych ustawą, tj. z branż: bankowości detalicznej, telekomunikacyjnej, transportu pasażerskiego (lotniczego, kolejowego, wodnego, autobusowego, autokarowego), e-commerce, książek elektronicznych – prawników wewnętrznych, compliance officers, dyrektorów i pracowników działów sprzedaży i marketingu, dyrektorów i pracowników działów e-commerce oraz działów IT, producentów, importerów oraz dystrybutorów systemów komputerowych, operacyjnych, terminali oraz konsumenckich urządzeń końcowych, takich jak: telefony komórkowe czy tablety, czytników książek elektronicznych, a także usługodawców świadczących usługi: towarzyszące transportowi pasażerskiemu, e-commerce, telekomunikacyjne, streamingu, bankowości elektronicznej, rozpowszechniania książek elektronicznych.
Partner wydarzenia:
Prelegentki zapraszają na szkolenie:
Program szkolenia
10:00-13:00Część I: szkolenie
- Wprowadzenie – ustawa o dostępności cyfrowej.
- Geneza i cel nowych przepisów.
- Od kiedy obowiązują.
- Kogo dotyczą nowe obowiązki.
- Jakie produkty i usługi mają być „dostępne”.
- Wyłączenia.
- Wymagania dostępności.
- Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co to znaczy?
- Nowe wymagania produktowe dotyczące:
- systemów komputerowych i operacyjnych,
- terminali płatniczych,
- terminali samoobsługowych, takich jak: bankomaty, wpłatomaty, urządzenia do odprawy,
- urządzeń końcowych do świadczenia usług telekomunikacyjnych i audiowizualnych usług medialnych, takie jak telefony, tablety,
- czytników e-book.
- Rozkład obowiązków pomiędzy producentem, importerem a dystrybutorem:
- Kto jest za co odpowiedzialny?
- Kiedy importer lub dystrybutor będzie traktowany jak producent?
- Nowe wymagania dotyczące:
- usług telekomunikacyjnych,
- usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych (streamingi),
- wybranych usług towarzyszących usługom pasażerskiego transportu autobusowego, autokarowego, wodnego, lotniczego i kolejowego,
- usług bankowości elektronicznej,
- usług rozpowszechniania książek elektronicznych,
- usług handlu elektronicznego (e-commerce),
- usług wsparcia (pomocy technicznej itd.).
- Praktyczne przykłady wymagań dostępności przekazywanie treści za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego, odpowiednie formaty tekstowe, alternatywna prezentacja treści nietekstowych.
- Kryteria funkcjonalne. Dodatkowe obowiązki w przypadku produktów lub usług posiadających właściwości nieobjęte wymaganiami dostępności.
- Wyłączenia spod obowiązku zapewnienia dostępności – jak przeprowadzić ocenę konieczności spełnienia wymagań dostępności.
- Zasadnicza zmiana podstawowych właściwości produktu lub usługi.
- Nieproporcjonalne obciążenie – zasady szacowania kosztów i korzyści.
- Skargi konsumenckie.
- Obowiązek rozpatrywania skarg.
- Forma i terminy.
- Odpowiedzi i pouczenia.
- Kto będzie czuwał nad wdrożeniem przepisów?
- Organy nadzoru i ich uprawnienia.
- Sankcje określone w ustawie o dostępności.
- Inne sankcje? Niespełnienie wymagań dostępności jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów.
13:00-13:15Przerwa
13:15-14:15Część II: warsztaty – case study
Prelegenci
Bonusy i zniżki
Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo gospodarcze.
Informacje organizacyjne
Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.
Szkolenie online
Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].
Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:
- komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
- urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.
Szkolenia zamknięte
Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?
To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.
Dowiedz się więcej