• Nowość

Polski Akt o Dostępności – nowe obowiązki dla przedsiębiorców od 28.06.2025 r.

Produkty i usługi objęte nowymi przepisami. Dostępność i wytyczne WCAG. Obowiązki dotyczące stron internetowych i aplikacji mobilnych. Zgodność produktów i usług z wymaganiami dostępności. Procedury obsługi skarg konsumenckich w kontekście dostępności.

Polski Akt o Dostępności – nowe obowiązki dla przedsiębiorców od 28.06.2025 r.

Opis szkolenia

W dniu 28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (tzw. Polski Akt o Dostępności), implementująca Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (European Accessibility Act). Dotychczas regulacje dotyczące dostępności odnosiły się głównie do podmiotów publicznych. Nowe przepisy nakładają obowiązki w zakresie dostępności również na sektor prywatny.

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest kompleksowe omówienie nowych obowiązków wprowadzonych Polskim Aktem o Dostępności, w tym wskazanie praktycznych wyzwań związanych z wdrażaniem regulacji oraz omówienie rozwiązań możliwych do zastosowania w praktyce.

Ponadto podczas szkolenia zastanowimy się, jakie nowe kompetencje mogą być niezbędne na etapie wdrażania wymagań dostępności oraz jak Polski Akt o Dostępności może wpłynąć na dotychczasowe procesy w ramach organizacji, np. w kontekście publikowania treści czy wprowadzania innych zmian na stronach internetowych.

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • poznają produkty i usługi objęte zakresem nowej regulacji,
  • dowiedzą się, jakie obowiązki dotyczą stron internetowych i aplikacji mobilnych,
  • zostaną zapoznani z zasadami dokumentowania zgodności produktów i usług z wymaganiami dostępności, w tym obowiązkami w zakresie przechowywania dokumentacji i sporządzania deklaracji dostępności,
  • poznają kryteria stosowania wyłączeń od obowiązków dostępności,
  • przekonają się, że wdrożenie tzw. "ludzika" (czy raczej symbolu dostępności) na stronie internetowej to tylko jeden z elementów, które należy wziąć pod uwagę w celu spełnienia wymogów dostępności cyfrowej,
  • zapoznają się z procedurami obsługi skarg konsumenckich w kontekście dostępności,
  • poznają strukturę nadzoru rynku, procedury kontroli oraz sankcje za naruszenie obowiązków,
  • dowiedzą się z jakich publicznie dostępnych materiałów mogą skorzystać w celu lepszego zrozumienia zagadnień dostępności. 

Dla kogo jest to szkolenie?

Szkolenie kierujemy do przedsiębiorców z branż: bankowości detalicznej, telekomunikacji, transportu pasażerskiego, usług medialnych, e-booków; przedsiębiorców wykorzystujących strony internetowe i  aplikacje mobilne do świadczenia usług, w szczególności przedsiębiorcy w szeroko rozumianym e-commerce; producentów, importerów i dystrybutorów sprzętu komputerowego, urządzeń elektronicznych, systemów operacyjnych, terminali płatniczych, bankomatów, biletomatów, czytników e-booków, urządzeń końcowych do świadczenia usług telekomunikacyjnych i medialnych i innych podobnych; prawników wewnętrznych, compliance officers, pracowników działów e-commerce, sprzedaży, marketingu i IT.

Program szkolenia

  1. Geneza i cel Polskiego Aktu o Dostępności.
  2. Kluczowe terminy i okresy przejściowe.
  3. Produkty objęte zakresem Polskiego Aktu o Dostępności.
  4. Usługi objęte zakresem Polskiego Aktu o Dostępności.
  5. Wyłączenia:
    • mikro przedsiębiorcy,
    • mapy i geoportale,
    • treści niefinansowane, nietworzone i niekontrolowane przez podmiot gospodarczy,
    • publiczny transport zbiorowy,
    • przypadki, o których mowa w art. 86 ustawy.
  6. Czym jest dostępność i wytyczne WCAG?
  7. Wymagania dostępności dla produktów.
  8. Rozkład obowiązków pomiędzy producentem, importerem, dystrybutorem i upoważnionym przedstawicielem w odniesieniu do produktów objętych Polskim Aktem o Dostępności.
  9. Wymagania dostępności dla usług.
  10. Obowiązki usługodawców świadczących usługi objęte zakresem Polskiego Aktu o Dostępności.
  11. Kryteria funkcjonalne. Dodatkowe obowiązki w przypadku produktów lub usług posiadających właściwości nieobjęte wymaganiami dostępności.
  12. Auto-ocena konieczności spełnienia wymagań dostępności:
    • zasadnicza zmiana podstawowych właściwości produktu lub usługi,
    • nieproporcjonalne obciążenie przedsiębiorcy.
  13. Skargi konsumenckie:
    • obowiązek rozpatrywania skarg,
    • forma i terminy,
    • odpowiedzi i pouczenia.
  14. System nadzoru rynku.
  15. Kontrole spełniania wymagań dostępności.
  16. Sankcje.
  17. Praktyczne wskazówki, jak wdrożyć Polski Akt o Dostępności.

Prelegenci

Adwokat, Counsel w Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy. Specjalizuje się w prawie mediów, internetu, nowych technologii, reklamy i własności intelektualnej oraz w ochronie dóbr osobistych. Zapewnia wsparcie prawne klientom...

Adwokat. W kancelarii uczestniczy w pracach zespołu Media Communication & Entertainment. Interesuje się tematyką nowych technologii oraz e-sportu. Specjalizuje się w zakresie prawa Internetu, prawa reklamy i promocji,...
System Legalis

Dostęp do Systemu Legalis

Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo gospodarcze.

Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.

Formularz rejestracji offline

Formularz zapisu PDF

Jeśli z przyczyn formalnych nie możesz zarejestrować się online, wypełnij formularz PDF i prześlij na adres [email protected] - Pobierz formularz.


Szkolenie online

ClickMeeting

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].

Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:

  • komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
  • urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.