Umowy IT - tworzenie i rozwój oprogramowania

Opis szkolenia

Umowy dotyczące tworzenia i rozwoju oprogramowania to jedne z najczęściej spotykanych na rynku typów kontraktów IT. Cienka granica dzieląca wdrożenie, utrzymanie i rozwój oprogramowania powodują, że właściwe ukształtowanie umów dotyczących rozwoju ma nie tylko zasadniczy wpływ na poziom ryzyka prawnego związanego z całościową współpracą stron, ale w wielu przypadkach decyduje o prawidłowym cyklu życia oprogramowania.

Cel szkolenia

W trakcie szkolenia zostaną więc omówione nie tylko szczególne „obszary ryzyka” właściwe dla rozwoju oprogramowania i rekomendowane sposoby ich kontraktowej regulacji, ale również stosowane w praktyce takich umów rozwiązania w zakresie prawidłowego uregulowania płynnego przejścia pomiędzy poszczególnymi etapami projektu informatycznego (realizowanego najczęściej w sekwencji wdrożenie – utrzymanie – rozwój).

Dla kogo jest to szkolenie?

Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla osób praktycznie uczestniczących w przygotowywaniu oraz realizacji projektów i przedsięwzięć związanych ze świadczeniem usług informatycznych, zarówno po stronie podmiotów świadczących takie usługi, jak i ich klientów – odbiorców usług, w tym szczególnie: dyrektorów działów IT, menedżerów odpowiedzialnych za negocjacje i wykonanie umów, osób biorących udział w negocjowaniu umów o świadczenie usług informatycznych, koordynatorów nadzorujących realizację usług IT, prawników wewnętrznych dostawców lub odbiorców usług.


Szkolenie realizowane przy współpracy z:

CPI - Centrum Promocji Informatyki

Centrum Promocji Informatyki (CPI)

Firma edukacyjna działająca na rynku od 1992 r. Realizuje szkolenia, warsztaty, konferencje specjalistyczne z zakresu: prawa, finansów, informatyki i biznesu stosując nowoczesne metody szkoleniowe. Organizowane szkolenia to gwarancja wysokiej jakości i profesjonalizmu będącego wynikiem ponad 30-letniego doświadczenia.

Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.

Program szkolenia

  1. Wdrożenie, utrzymanie, rozwój - klasyczna chronologia (triada) projektu IT a moment uruchomienia rozwoju:
    • Po co prawnikowi ITIL? Klasyfikacja rozwoju w jego ramach.
    • W którym momencie uruchomić rozwój? Czy zawsze musi on następować po zakończeniu wdrożenia?
    • Rozwój a utrzymanie oprogramowania – cienka granica projektowa.
    • It’s not a bug, it’s a change request – praktyczne aspekty jednoczesnego utrzymania i rozwoju oprogramowania.
  2. Charakter prawny umowy rozwojowej i jego biznesowe implikacje:
    • Czy usługi rozwojowe zawsze stanowią usługi w rozumieniu prawa cywilnego?
    • Umowa rezultatu a umowa starannego działania.
    • Umowa ramowa – czyli uregulowanie współpracy „z lotu ptaka”.
    • Złoty środek – dobre praktyki kontraktowe w zakresie przesądzenia charakteru umowy.
  3. Rodzaje umów na IT development – „duży” i „mały” rozwój, update, upgrade:
    • Jak rodzajowo „podzielić” rozwój?
    • Rozwój a standardowe aktualizacje i modyfikacje oprogramowania.
    • Rozwój oprogramowania a jego udpate i upgrade.
  4. Rozwój oprogramowania dostarczanego w modelu usługowym (SaaS, PaaS itp.):
    • Czy usługa może być rozwijana?
    • Możliwość uregulowania wpływu odbiorcy usługi na jej rozwój.
    • Dobre praktyki kontraktowe dot. standardowego rozwoju usług.
  5. Metodyki projektowe a usługi rozwojowe:
    • Czy rozwój zawsze realizowany będzie kaskadowo?
    • Usługi rozwoju a metodyki agile.
    • Dobre praktyki kontraktowe dotyczące współpracy w ramach rozwoju – planowanie, zarządzanie, komunikacja, eskalacja, akceptacja.
    • Matryca RACI – dobra praktyka czy relikt?
  6. Charakter i zakres posiadanych uprawnień do rozwijanego / rozwiniętego oprogramowania (prawa autorskie, licencja, SaaS).
  7. Odbiór i zapłata wynagrodzenia:
    • Procedury odbioru - stosowane modele, znaczenie prawne.
    • Odbiór a przyjęta metodyka projektowa – wpływ metodyki na zasady odbioru.
    • Odbiór a wynagrodzenie – modele rozliczenia usług rozwoju i ich dostosowanie do procedury odbiorowej.
  8. Odpowiedzialność wykonawcy – prawo i praktyka kontraktowa:
    • Jak mierzyć (i rozliczać) jakość i terminowość.
    • Zasady i zakres odpowiedzialności za nienależyte wykonywanie umowy.
    • Kary umowne, obniżki wynagrodzenia – przykłady modeli kontraktowych.
    • Odpowiedzialność za rezultat, odpowiedzialność za usługi a odpowiedzialność za inne zobowiązania.
    • Rękojmia, gwarancja, objęcie rozwoju utrzymaniem – dobre praktyki związane z okresem po odbiorze rozwiniętego oprogramowania.
    • Roszczenia osób trzecich – wady prawne, indemnifikacja.
    • Siła wyższa – kiedy można się na nią powołać i co z tego wynika.
  9. Okres obowiązywania umowy, tryb i skutki jej rozwiązania:
    • Jak definiować okres obowiązywania umowy i co wynika z takiej decyzji.
    • Jak zapewnić sobie elastyczność i trwałość współpracy.
    • Wypowiedzenie – a może odstąpienie od rozwoju? Podstawowe różnice.
    • Status wykonanych „produktów” usług.
    • Exit plan – zakres, wynagrodzenie, odpowiedzialność.

Prelegenci

Radca prawny (od 2018 r.). Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku prawo oraz Szkoły Prawa Ukraińskiego organizowanej przez Uniwersytet Jagielloński we współpracy z Akademią Kijowsko...

Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.

Organizatorem szkolenia jest Centrum Promocji Informatyki (CPI). Link do szkolenia oraz materiały szkoleniowe i certyfikat otrzymają Państwo od organizatora.

Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.


Szkolenie online

ClickMeeting CPI

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru.

Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:

  • komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
  • urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.