Wdrożenie IT - Jak przygotować dobrą umowę oraz dobrze przygotować się do wdrożenia?
Przygotowanie do wdrożenia. Elementy umowy wdrożeniowej i kluczowe czynniki sukcesu. Ryzyka i punkty krytyczne.
Archiwum
Szkolenie online
Odbyło się:
To szkolenie obejmowało:
- Możliwość zadawania pytań podczas szkolenia
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat uczestnictwa
Sprawdź aktualne szkolenia z kategorii:
Prawo nowych technologiiInteresuje Cię to szkolenie w formie szkolenia zamkniętego? - dowiedz się więcej ›
Opis szkolenia
Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.
Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie przygotowanie do wdrożenia oraz decyzje co do tego jak wdrożenie ma wyglądać, a w konsekwencji poprzez odpowiednie zredagowanie umowy.
W trakcie praktycznych zajęć przedstawione zostaną standardowe konstrukcje w zakresie umów wdrożeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów umów, na które w szczególności należy zwracać uwagę w trakcie przygotowywania umowy lub prowadzenia negocjacji.
Zdobyta podczas szkolenia praktyczna wiedza z zakresu umów wdrożeniowych w IT pozwoli uczestnikom szkolenia na szybkie rozpoznawanie ryzyk prawnych związanych z poszczególnymi postanowieniami oraz konstrukcjami umownymi oraz świadome negocjowanie postanowień umownych, a w rezultacie na zawieranie korzystniejszych kontraktów.
Szkolenie realizowane przy współpracy z:
Centrum Promocji Informatyki (CPI)
Firma edukacyjna działająca na rynku od 1992 r. Realizuje szkolenia, warsztaty, konferencje specjalistyczne z zakresu: prawa, finansów, informatyki i biznesu stosując nowoczesne metody szkoleniowe. Organizowane szkolenia to gwarancja wysokiej jakości i profesjonalizmu będącego wynikiem ponad 30-letniego doświadczenia.
Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.
Program szkolenia
I. Odpowiednie przygotowanie do wdrożenia – kluczowe pytania i decyzje.
- Tryb wyboru wykonawcy.
- Jak tryb wyboru wykonawcy determinuje postanowienia i umowne?
- Jaki tryb zawierania umowny zmniejsza ryzyko nieudanego wdrożenia?
- Decyzja o modelu wdrożenia.
- Wdrożenia kaskadowe, wdrożenia agile czy wdrożenia hybrydowe - za i przeciw realizacji w wdrożenia w poszczególnych metodykach (podejściach).
- Analiza przedwdrożeniowa.
- Razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
- Jak opisać wymagania na etapie przedwdrożeniowym?
- Czy w praktyce występują kontrakty bez analizy lub opisu wymagań?
- Prawa autorskie a niezależność od dostawcy IT (czy kwestia vendor lock-in jest istotna w ramach tego wdrożenia?)
- Czym się różni przeniesienie praw od licencji?
- Zakres udzielonej licencji – jak zapewnić sobie odpowiedni zakres praw? Sublicencjonowanie i możliwość przenoszenia licencji – czy potrzebna?
- Umowa licencyjna o kody źródłowe - czy istnieje a jeśli tak, to kiedy obowiązek wydania kodów źródłowych zamawiającemu?
- O jaki zakres praw/licencji zamawiający powinien zadbać, aby nie obawiać się vendor-lock in?
- Umowa serwisowa/gwarancyjna – razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
- Czy umowa serwisowa powinna być załącznikiem lub częścią umowy wdrożeniowej? Czy może być zawiera oddzielnie i czym to grozi?
- Różnica między gwarancją a serwisem - Czy gwarancja zawsze jest potrzebna?
- Realizacja umowy przed jej podpisaniem.
- Rozpoczęcie realizacji umowy w trakcie prowadzania negocjacji – skutki i zagrożenia.
- Listy intencyjne – minimalizacja ryzyk przy rozpoczęciu realizacji umowy bez formalnego podpisania kontraktu.
II. Główne ryzyka i punkty krytyczne w umowie wdrożeniowej.
- Określenie przedmiotu umowy.
- Jak definiować przedmiot wdrożenia aby zminimalizować ryzyko sporów?
- Co obejmuje wdrożenie? (migracja, przygotowanie do migracji, szkolenia, inne?)
- Infrastruktura zamawiającego.
- W jakim zakresie zamawiający odpowiada za swoją infrastrukturę?
- Kto odpowiada za konieczność dokupienia dodatkowych licencji do infrastruktury zamawiającego w związku z wdrożeniem?
- Określenie zakresu współdziałania zamawiającego.
- Co może, a co musi zamawiający w ramach wdrożenia?
- Z czym wykonawca i zamawiający powinni byli się liczyć przystępując do wdrożenia i jak opisać to umowie?
- Procedura kontroli zmian w umowie.
- Co można zmieniać w umowie bez jej aneksowania?
- Umocowanie poszczególnych osób do dokonywania zmian.
- Odbiory.
- Kiedy następuje formalne przekazanie do odbioru? (częsty problem wdrożeń)
- Definicje błędów i usterek na potrzeby gwarancji/serwisu. Błędy na etapie odbiorów.
- Odstąpienie od umowy.
- Kiedy można odstąpić od umowy i na jakich zasadach?
- Czy opisanie w umowie warunków odstąpienia zabezpiecza w pełni obie strony umowy przed „swobodnym” odstąpieniem?
III. Istotne elementy umowy wdrożeniowej i kluczowe czynniki sukcesu w umowie IT.
- Przedmiot i zakres umowy wdrożeniowej.
- Przedmiot umowy wdrożeniowej - Co należy ustalić w umowie?
- Metodyki zarządzania projektem a przygotowanie projektu umowy.
- Elastyczność (nie tylko w umowach i wdrożeniach typu agile).
- Czy przedmiot umowy może się zmieniać wraz z wdrożeniem?
- Jak dobrze w umowie opisać procedurę kontroli zmian (CR, sprint)?
- Struktura organizacyjna i komunikacja w ramach wdrożenia.
- Opisanie wymaganego personelu w ramach realizacji umowy.
- Rola sprawnej komunikacji w ramach wdrożenia i jak ją uregulować?
- Procedura odbiorowa.
- Jak przemyślana procedura odbiorowa może zminimalizować ryzyko porażki wdrożenia?
- Milczące odbiory i ich znaczenie.
- Czy odbiór zawsze musi potwierdzać brak jakichkolwiek wad? Możliwość odbiorów warunkowych.
- Prawa autorskie i zakres licencji.
- Jak prawidłowo opisać kwestie praw do oprogramowania w umowie aby uniknąć nieporozumień i sporów?
- Modele wynagrodzeń w umowach wdrożeniowych.
- Gwarancja i rękojmia w umowie wdrożeniowej.
- Postanowienia dotyczące poufności i danych osobowych w umowach wdrożeniowych.
- Odpowiedzialność i kary umowne.
- Sposoby sankcjonowania nienależytej realizacji umowy.
- Limity odpowiedzialności w kontraktach IT.
- Praktyka kar umownych oraz sporów sądowych z zakresu naliczonych kar umownych.
- Exit Plan.
- Kiedy i na jakich warunkach można zakończyć współpracę?
- Jak ma wyglądać rozliczenie w razie zakończenia współpracy?
Prelegenci
Szkolenia zamknięte
Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?
To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.
Dowiedz się więcej