• Szkolenie partnerskie CPI

Wdrożenie IT - Jak przygotować dobrą umowę oraz dobrze przygotować się do wdrożenia?

Przygotowanie do wdrożenia. Elementy umowy wdrożeniowej i kluczowe czynniki sukcesu. Ryzyka i punkty krytyczne.

Wdrożenie IT - Jak przygotować dobrą umowę oraz dobrze przygotować się do wdrożenia?

Opis szkolenia

Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.

Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie przygotowanie do wdrożenia oraz decyzje co do tego jak wdrożenie ma wyglądać, a w konsekwencji poprzez odpowiednie zredagowanie umowy.

W trakcie praktycznych zajęć przedstawione zostaną standardowe konstrukcje w zakresie umów wdrożeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów umów, na które w szczególności należy zwracać uwagę w trakcie przygotowywania umowy lub prowadzenia negocjacji.

Zdobyta podczas szkolenia praktyczna wiedza z zakresu umów wdrożeniowych w IT pozwoli uczestnikom szkolenia na szybkie rozpoznawanie ryzyk prawnych związanych z poszczególnymi postanowieniami oraz konstrukcjami umownymi oraz świadome negocjowanie postanowień umownych, a w rezultacie na zawieranie korzystniejszych kontraktów.


Szkolenie realizowane przy współpracy z:

CPI - Centrum Promocji Informatyki

Centrum Promocji Informatyki (CPI)

Firma edukacyjna działająca na rynku od 1992 r. Realizuje szkolenia, warsztaty, konferencje specjalistyczne z zakresu: prawa, finansów, informatyki i biznesu stosując nowoczesne metody szkoleniowe. Organizowane szkolenia to gwarancja wysokiej jakości i profesjonalizmu będącego wynikiem ponad 30-letniego doświadczenia.

Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.

Program szkolenia

I. Odpowiednie przygotowanie do wdrożenia – kluczowe pytania i decyzje.

  1. Tryb wyboru wykonawcy.
    • Jak tryb wyboru wykonawcy determinuje postanowienia i umowne?
    • Jaki tryb zawierania umowny zmniejsza ryzyko nieudanego wdrożenia?
  2. Decyzja o modelu wdrożenia.
    • Wdrożenia kaskadowe, wdrożenia agile czy wdrożenia hybrydowe - za i przeciw realizacji w wdrożenia w poszczególnych metodykach (podejściach).
  3. Analiza przedwdrożeniowa.
    • Razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
    • Jak opisać wymagania na etapie przedwdrożeniowym?
    • Czy w praktyce występują kontrakty bez analizy lub opisu wymagań?
  4. Prawa autorskie a niezależność od dostawcy IT (czy kwestia vendor lock-in jest istotna w ramach tego wdrożenia?)
    • Czym się różni przeniesienie praw od licencji?
    • Zakres udzielonej licencji – jak zapewnić sobie odpowiedni zakres praw? Sublicencjonowanie i możliwość przenoszenia licencji – czy potrzebna?
    • Umowa licencyjna o kody źródłowe - czy istnieje a jeśli tak, to kiedy obowiązek wydania kodów źródłowych zamawiającemu?
    • O jaki zakres praw/licencji zamawiający powinien zadbać, aby nie obawiać się vendor-lock in?
  5. Umowa serwisowa/gwarancyjna – razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
    • Czy umowa serwisowa powinna być załącznikiem lub częścią umowy wdrożeniowej? Czy może być zawiera oddzielnie i czym to grozi?
    • Różnica między gwarancją a serwisem - Czy gwarancja zawsze jest potrzebna?
  6. Realizacja umowy przed jej podpisaniem.
    • Rozpoczęcie realizacji umowy w trakcie prowadzania negocjacji – skutki i zagrożenia.
    • Listy intencyjne – minimalizacja ryzyk przy rozpoczęciu realizacji umowy bez formalnego podpisania kontraktu.

II. Główne ryzyka i punkty krytyczne w umowie wdrożeniowej.

  1. Określenie przedmiotu umowy.
    • Jak definiować przedmiot wdrożenia aby zminimalizować ryzyko sporów?
    • Co obejmuje wdrożenie? (migracja, przygotowanie do migracji, szkolenia, inne?)
  2. Infrastruktura zamawiającego.
    • W jakim zakresie zamawiający odpowiada za swoją infrastrukturę?
    • Kto odpowiada za konieczność dokupienia dodatkowych licencji do infrastruktury zamawiającego w związku z wdrożeniem?
  3. Określenie zakresu współdziałania zamawiającego.
    • Co może, a co musi zamawiający w ramach wdrożenia?
    • Z czym wykonawca i zamawiający powinni byli się liczyć przystępując do wdrożenia i jak opisać to umowie?
  4. Procedura kontroli zmian w umowie.
    • Co można zmieniać w umowie bez jej aneksowania?
    • Umocowanie poszczególnych osób do dokonywania zmian.
  5. Odbiory.
    • Kiedy następuje formalne przekazanie do odbioru? (częsty problem wdrożeń)
    • Definicje błędów i usterek na potrzeby gwarancji/serwisu. Błędy na etapie odbiorów.
  6. Odstąpienie od umowy.
    • Kiedy można odstąpić od umowy i na jakich zasadach?
    • Czy opisanie w umowie warunków odstąpienia zabezpiecza w pełni obie strony umowy przed „swobodnym” odstąpieniem?

III. Istotne elementy umowy wdrożeniowej i kluczowe czynniki sukcesu w umowie IT.

  1. Przedmiot i zakres umowy wdrożeniowej.
    • Przedmiot umowy wdrożeniowej - Co należy ustalić w umowie?
    • Metodyki zarządzania projektem a przygotowanie projektu umowy.
  2. Elastyczność (nie tylko w umowach i wdrożeniach typu agile).
    • Czy przedmiot umowy może się zmieniać wraz z wdrożeniem?
    • Jak dobrze w umowie opisać procedurę kontroli zmian (CR, sprint)?
  3. Struktura organizacyjna i komunikacja w ramach wdrożenia.
    • Opisanie wymaganego personelu w ramach realizacji umowy.
    • Rola sprawnej komunikacji w ramach wdrożenia i jak ją uregulować?
  4. Procedura odbiorowa.
    • Jak przemyślana procedura odbiorowa może zminimalizować ryzyko porażki wdrożenia?
    • Milczące odbiory i ich znaczenie.
    • Czy odbiór zawsze musi potwierdzać brak jakichkolwiek wad? Możliwość odbiorów warunkowych.
  5. Prawa autorskie i zakres licencji.
    • Jak prawidłowo opisać kwestie praw do oprogramowania w umowie aby uniknąć nieporozumień i sporów?
  6. Modele wynagrodzeń w umowach wdrożeniowych.
  7. Gwarancja i rękojmia w umowie wdrożeniowej.
  8. Postanowienia dotyczące poufności i danych osobowych w umowach wdrożeniowych.
  9. Odpowiedzialność i kary umowne.
    • Sposoby sankcjonowania nienależytej realizacji umowy.
    • Limity odpowiedzialności w kontraktach IT.
    • Praktyka kar umownych oraz sporów sądowych z zakresu naliczonych kar umownych.
  10. Exit Plan.
    • Kiedy i na jakich warunkach można zakończyć współpracę?
    • Jak ma wyglądać rozliczenie w razie zakończenia współpracy?

Prelegenci

Radca prawny. Specjalizuje się w prawie zamówień publicznych oraz prawie umów handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem umów IT. W Kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT w ramach zespołu IT-Tech i Zamówień Publicznych....

Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu.  Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.

Organizatorem szkolenia jest Centrum Promocji Informatyki (CPI). Link do szkolenia oraz materiały szkoleniowe i certyfikat otrzymają Państwo od organizatora.

Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.


Szkolenie online

ClickMeeting CPI

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru.

Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:

  • komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
  • urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.

Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?

To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.

Dowiedz się więcej
Szkolenia zamknięte C.H.Beck