Kurs Compliance Officer - od teorii do praktyki
Rola Compliance w organizacji. Od ryzyk do procedur. Whistleblowing, Forensic i postępowania wewnętrzne. Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów. Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design
Archiwum
Szkolenie online
Odbyło się:
To szkolenie obejmowało:
- Możliwość zadawania pytań
- Materiały szkoleniowe i certyfikat
- Książkę gratis przy zakupie pakietu
- 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis
- Możliwość płatności w ratach 0% za pakiet
Sprawdź aktualne szkolenia z kategorii:
ComplianceInteresuje Cię to szkolenie w formie szkolenia zamkniętego? - dowiedz się więcej ›
Opis szkolenia
Zapraszamy na 6-dniowy kurs umożliwiający zdobycie praktycznej wiedzy prawnej i biznesowej niezbędnej do pełnienia roli Compliance Officera. Zajęcia o charakterze teoretycznym zostaną przeprowadzone w formule online (Moduły: I, II, IV i V), a zajęcia warsztatowe odbędą się stacjonarnie w Warszawie (Moduły: III i VI).
Funkcja Compliance Officera (CO) w organizacji
Compliance to sposób organizacji przedsiębiorstwa, polegający na stworzeniu odpowiedniej struktury i stosowaniu odpowiednich systemowych środków zapobiegawczych, które redukują ryzyko wystąpienia nieprawidłowości powstałych wskutek działania pracowników lub partnerów handlowych. Ma on zapobiec łamaniu regulacji prawnych, zasad prawa, dobrowolnie przyjętych regulacji i promować działanie zgodne ze standardami etycznymi.
Osoba powoływana na stanowisko Compliance Officera:
- identyfikuje i zarządza ryzykiem w organizacji,
- pracuje nad zasadami i regulacjami wewnętrznymi i weryfikuje ich przestrzeganie,
- doradza w zakresie stosowania się do nowych obowiązków prawnych,
- prowadzi audyty wewnętrzne (lub współpracuje z podmiotami, które je prowadzą),
- nadzoruje system informowania o nieprawidłowościach w organizacji,
- dba o etyczne działanie pracowników i bezpieczną współpracę z kontrahentami.
Compliance Officer powinien posiadać odpowiednią wiedzę praktyczną z zakresu przepisów i dobrych praktyk biznesowych by móc proponować efektywne rozwiązania, które będą akceptowane i przestrzegane w organizacji. Kurs ma zapewnić Ci nie tylko podstawy teoretyczne, ale też potrzebną wiedzę i intuicję praktyczną.
W trakcie kursu, dowiesz się m.in.:
- Jakie są podstawy prawne compliance?
- Jaki jest status CO w organizacji?
- Jakie obowiązki ma CO?
- Jak skutecznie wdrożyć system compliance w organizacji?
- Jak mapować ryzyko w organizacji?
- Jak efektywnie komunikować zasady compliance w organizacji?
- Jak wykrywać i rozpatrywać nieprawidłowości?
- Jak weryfikować kontrahenta (w tym pod kątem AML i sankcji)?
- Jakie są najnowsze trendy w compliance?
Kurs dla Compliance Officera prowadzony przez prawników z dedykowanego zespołu compliance przeznaczony jest dla osób pełniących funkcję Compliance Officera, prawnika wewnętrznego lub planujących prowadzić lub uczestniczyć w projektach z dziedziny compliance.
Cel kursu
Kurs składający się z 6 modułów tematycznych (30h zajęć) umożliwia zdobycie praktycznej wiedzy prawnej i biznesowej niezbędnej do pełnienia roli Compliance Officera w organizacji i przeznaczony jest dla wszystkich osób, które rozpoczynają wykonywanie funkcji CO lub prawnika wewnętrznego lub chcą poszerzyć praktyczne umiejętności i uporządkować wiedzę z zakresu compliance.
Formuła zajęć
W ramach kursu będą przeprowadzone 4 zajęcia o charakterze teoretycznym (online) i 2 zajęcia o charakterze warsztatowym (stacjonarne), które pomogą Państwu utrwalić wiedzę i poznać realia pełnienia funkcji compliance w organizacji.
Podczas części teoretycznej uczestnicy kursu poznają kluczowe obowiązki CO i zdobędą przekrojową wiedzę z zakresu compliance. W części praktycznej uczestnicy zapoznają się z realnymi problemami biznesowymi z praktyki z jakimi mierzyli się CO w organizacjach różnej wielkości. W ramach szkoleń uczestnicy będą poproszeni o samodzielne rozwiązanie przygotowanych przez prelegentów problemów praktycznych (case study). Następnie wspólnie z prowadzącymi będą analizowali przedstawione przypadki, by umieć zaadresować wszelkie wątpliwości pracowników i kadry menadżerskiej z nimi związane i wiedzieć w jaki sposób efektywnie wykonywać obowiązki CO. Dodatkowo po każdym szkoleniu uczestnicy będą poproszeni o wypełnienie testu wiedzy, który uwzględni wszystkie kluczowe zagadnienia omawiane podczas zajęć.
Moduł I: Compliance w przedsiębiorstwie i organizacji – baza wiedzy
[Online]
W pierwszym dniu przedstawimy najważniejsze informacje o podstawach prawnych compliance. Opowiemy w jaki sposób rola compliance i CO wpisuje się w organizację i jej procesy biznesowe oraz w jaki sposób budować i rozwijać Compliance Management System (CMS) zgodny z normami ISO.
W ramach części praktycznej, uczestnicy nauczą się w jaki sposób komunikować i mówić o compliance, żeby uzasadnić swoją pozycję w organizacji. Pokażemy co jest ważne dla zarządu, pracowników, a co dla kontrahentów. Przeanalizujemy w jaki sposób zorganizować system compliance w organizacjach różnej wielkości na praktycznych przykładach oraz krok po kroku przejdziemy w jaki sposób przebiega proces certyfikacji wcielając się w rolę audytora.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jaki jest zakres zainteresowania compliance – definicje i zasady?
- Jakie przepisy prawne, normy i regulacje branżowe wpływają na pracę Compliance Officera?
- Jakie role w kontekście compliance pełnią poszczególne działy i stanowiska w organizacji?
- Jaka jest rola i miejsce Compliance Officera w organizacji?
- Jak wdrożyć skuteczny system compliance w organizacji?
Moduł II: Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design, szkolenia – jak efektywnie docierać z przekazem?
[Online]
Drugiego dnia omówimy najnowsze trendy w dziedzinie compliance. Zaczniemy od omówienia nadchodzących zmian w dziedzinie ESG w zakresie środowiska, społecznej odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego. Następnie poświęcimy większość czasu sposobom komunikowania zasad compliance. Opowiemy jak posługiwać się prostym językiem oraz postępować zgodnie z metodologią Legal Design by efektywnie edukować pracowników i kontrahentów.
W części praktycznej uczestnicy zapoznają się z przewodnikami i wytycznymi niezbędnymi do stworzenia raportu niefinansowego, wykonają transformacje językowe na tekście procedury i umowy w oparciu o metodologię Legal Design, a na koniec zaprojektują serię szkoleń dostosowaną pod określone grupy odbiorców.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Co zmienia się w obszarze ESG i jakie są i będą obowiązki firm w tym zakresie?
- W jaki sposób upraszczać komunikację prawną w organizacji być rozumianym przez pracowników i kontrahentów?
- Co daje upraszczanie komunikacji – jakie realne korzyści dla organizacji płyną z Legal Design?
- Jak często szkolić pracowników i jak robić to efektywnie – od klasycznego szkolenia po nowe formy dotarcia do pracowników – jak dobrać właściwą formę szkolenia?
Moduł III: Jak pracuje Compliance Officer? - praktyczne warsztaty
[Warsztaty stacjonarne, Warszawa]
Trzeci dzień skupi się na temacie identyfikacji i mapowania ryzyk, a następnie systemowego podejścia do ich mitygowania. Omówimy w jaki sposób powstają mapy ryzyk, w jaki sposób zarządzać ryzykiem, a następnie omówimy poszczególne specyficzne ryzyka compliance oraz w jaki sposób mitygować je na poziomie procedur uwzględniając jednocześnie cele biznesu. Wszystko to wpiszemy w ramy modelowego systemu compliance omawianego w poprzednim dniu.
W części praktycznej pokażemy przykładowe podejście do mapowania i wspólnie z uczestnikami stworzymy prostą mapę ryzyka. W dalszej części w praktyce przećwiczymy dobre praktyki wdrażania procedur – ich podstawowe elementy w tym najczęstsze błędy przy ich tworzeniu – wszystko podczas pisania przykładowej procedury.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jak prowadzić audyty dokumentacji i komunikacji?
- Kiedy i jak komunikować się z organami publicznymi (w tym z organami ścigania)?
- Jakie są metody zbierania dowodów oraz zasady prowadzenia i dokumentacji rozmów z pracownikami?
- Jak tworzyć i realizować plany naprawcze?
- Jak zarządzać ryzykiem braku zgodności?
- Jak skutecznie wdrażać procedury wewnętrzne w organizacji?
Moduł IV: Whistleblowing i postępowania wewnętrzne
[Online]
Czwarty dzień poświęcony będzie wykrywaniu i przeciwdziałaniu nieprawidłowościom. W pierwszej kolejności omówimy wymagania jakie ciążą na organizacjach w związku dyrektywą UE i polską ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (sygnalistów). Opowiemy jak efektywnie wdrożyć system whistleblowing oraz na jakie aspekty praktyczne należy zwrócić uwagę. Następnie omówimy sposób postępowania i prowadzenia postępowań wewnętrznych, w przypadku, gdy mamy uzasadnione podejrzenie, że nieprawidłowość mogła mieć miejsce. Omówimy w jaki sposób zbierać i zabezpieczać dowody, jak rozmawiać z pracownikami oraz jak kontaktować się z organami ścigania i prowadzić działania naprawcze.
W części praktycznej przeanalizujemy rzeczywiste zgłoszenia nieprawidłowości i omówimy jakie działania zostały podjęte w związku ze zgłoszeniem. Pokażemy w jaki sposób identyfikować nieprawidłowe komunikaty podczas audytu wewnętrznego oraz na przykładzie różnych nieprawidłowości (zidentyfikowanych w różny sposób i na różnych etapach) omówimy możliwe konsekwencje działań zaproponowanych przez uczestników kursu.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jaka jest rola sygnalistów w organizacji i co wymagają od nas przepisy prawne?
- Jak zorganizować system whistleblowing w grupie kapitałowej, a jak w mniejszej organizacji?
- Jak prowadzić postępowanie wewnętrzne by chronić interesy organizacji, jednocześnie chroniąc sygnalistę?
- Jakie możliwości wykrywania nieprawidłowości ma organizacja – działania prewencyjne.
- Jakie możliwość wyjaśniania nieprawidłowości i zapobiegania negatywnym skutkom nieprawidłowości ma organizacja – działania reaktywne.
Moduł V: Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów
[Online]
Piąty dzień zaczniemy od omówienia w jakim zakresie compliance interesuje się problemami przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy (AML) w kontekście obowiązków wynikających z polskiej ustawy o AML. Następnie przedstawimy różne sposoby weryfikowania kontrahentów ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych wymogów wynikających z przepisów sankcyjnych.
W części praktycznej stworzymy procedurę AML w oparciu o różne oceny ryzyka. Na przykładzie rzeczywistego kontrahenta pokażemy jak wyszukiwać informacje o nim oraz pokażemy jak weryfikować listy sankcyjne ze wskazaniem narzędzi, które mogą być w tym pomocne.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jak zidentyfikować status instytucji zobowiązanej na gruncie AML?
- Jakie spełnić obowiązki instytucji zobowiązanej i jak praktycznie identyfikować ryzyko?
- Jak ocenić wiarygodność kontrahenta i gdzie szukać informacji o kontrahencie?
- Jakie są różne reżimy sankcyjne i jak wpływają one na organizację?
- Jak zarządzać ryzykiem sankcyjnym?
Moduł VI: Efektywny system compliance w zakresie przeciwdziałania korupcji - praktyczne warsztaty
[Warsztaty stacjonarne, Warszawa]
Podczas szóstego warsztatowego dnia omówimy jak budować efektywny system compliance w zakresie przeciwdziałania korupcji, od identyfikowania ryzyk po budowanie systemów opartych na międzynarodowych normach ISO. Przeanalizujemy także sposoby detekcji korupcji w organizacji, opierając się na przykładowych sprawach i analizując proces od wykrycia naruszenia, po jego identyfikację, przeprowadzenie postępowania wewnętrznego i rekomendacje działań następczych.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jak identyfikować ryzyka korupcyjne?
- Mechanizmy tworzenia ryzyk korupcyjnych i sposoby identyfikacji – case studies.
- Jak budowanie i udoskonalanie wewnętrznych systemów zarządzania zgodnością w zakresie przeciwdziałania korupcji w oparciu o normy ISO?
- Tworzenie efektywnych procedur antykorupcyjnych.
- Praktyczne aspekty procedury na wypadek kontroli organów ścigania – case studies.
- Kodeks antykorupcyjny to za mało – co jeszcze?
Dla kogo jest to szkolenie?
Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla osób, które nie miały jeszcze styczności z compliance, jak i osób, które chcą usystematyzować i poszerzyć swoją praktyczną wiedzę z tego zakresu. Każdy blok szkoleniowy składa się z części teoretycznej, w której prowadzący przedstawiają kluczowe informacje dla danego bloku, a następnie z części praktycznej, która utrwala je w formie warsztatów czy case study opartych na rzeczywistych sytuacjach z praktyki. Część praktyczna szkolenia zostanie tak sformułowana by uczestnicy mogli w pierwszej kolejności samodzielnie podejść do stawianych problemów, a następnie skonfrontować je z zaproponowanymi rozwiązaniami.
Prelegenci zapraszają na kurs:
Program szkolenia
Moduł I - Compliance w przedsiębiorstwie i organizacji – baza wiedzy | Online, 9.10.2024 r.
Prowadzący: dr Anna Partyka-Opiela
- Definicje i zasady compliance.
- Etyka biznesu i ład korporacyjny a CMS.
- Miejsce i znaczenie compliance w organizacji.
- Funkcje compliance.
- Niezależność funkcji compliance.
- Struktura compliance.
- Rola Compliance Officera, fukcje i miejsce w organizacji.
- Skuteczny system compliance w organizacji – współpraca z audytem, kontrola wewnętrzna i działem prawnym.
Moduł II - Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design, szkolenia | Online, 23.10.2024 r.
Prowadzący: Maria Papis-Wieczorek
1. ESG
- Aktualny stan prawny i perspektywy zmian.
- Środowisko.
- Społeczna odpowiedzialność.
- Ład korporacyjny.
- Część praktyczna: pokazanie przewodników, wytycznych, nowych projektowanych standardów raportowania.
2. Komunikacja do pracowników – w jaki sposób dotrzeć z przekazem?
- Procedury:
- Legal Design – jak pisać by być zrozumianym?
- Transformacje językowe – ćwiczenia na tekście procedury i umowy. Porównania przed i po.
- Szkolenia:
- Efektywne formy komunikacji zasad compliance. Dlaczego należy szkolić pracowników?
- Metody szkoleniowe – od klasycznego szkolenia po nowe formy dotarcia do pracowników – jak dobrać właściwą formę szkolenia?
- Dokumentacja szkoleń.
Moduł III - Jak pracuje Compliance Officer? | Warsztaty stacjonarne - Warszawa, 6.11.2024 r.
Prowadzący: dr Oskar Filipowski
1. Rozwiązywanie trudnych sytuacji przez CO
2. Jak prowadzić:
- audyt dokumentacji,
- audyt komunikacji.
3. Działania reaktywne
- Cel działań – jak dbać o interes organizacji?
- Kontakty z organami ścigania – kiedy i jak komunikować się z organami publicznymi?
- Wyjaśnianie nieprawidłowości – metody zbierania dowodów, zasady prowadzenia i dokumentacji rozmów z pracownikami.
- Działania naprawcze – tworzenie i realizacja planów naprawczych, czyli jak minimalizować straty?
- Działania korygujące – co robić, by nieprawidłowość się nie powtórzyła?
4. Mapowanie ryzyka
- Analiza otoczenia prawnego oraz organizacji in books oraz in action.
- Metodologia oceny ryzyka – jak dobrze ważyć ryzyko?
- Mapowanie ryzyka – horyzontalne i wertykalne – podstawowe obszary zainteresowania compliance.
5. Jak wdrażać skutecznie procedury wewnętrzne w organizacji - jak dobrze napisać procedurę?
- Podstawowe elementy procedur.
- Pułapki przy tworzeniu procedur.
- Pisanie przykładowych procedur.
Moduł IV - Whistleblowing i postępowania wewnętrzne | Online, 20.11.2024 r.
Prowadzący: Jan Bednarski
1. Rola sygnalistów w organizacji – dlaczego warto promować kulturę speak-up?
2. Regulacje prawne - część teoretyczna
- Dyrektywa 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
- Ustawa o sygnalistach.
- Ustawa AML
- Ustawa o ofercie publicznej.
- Prawo bankowe.
3. Projektowanie systemów whistleblowing w organizacji
- Dzielenie zasobów.
- Outsourcing procesu w ramach grupy.
4. Postępowanie ze zgłoszeniami wewnętrznymi
- Metody zgłaszania - jak dobrać odpowiednie kanały?
- Modelowy proces i kluczowe wyzwania - jak prowadzić postępowanie wewnętrzne?
- Ochrona sygnalistów a ochrona interesów organizacji – jak pogodzić różne interesy?
- Prowadzenie rejestru – jak zapewnić sobie bezpieczeństwo?
Moduł V - Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów | Online, 4.12.2024 r.
Prowadzący: dr Marcin Łukowski
1. AML
- Istota prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
- Identyfikacja statusu instytucji obowiązanej.
- Identyfikacja ryzyk.
- Obowiązki instytucji obowiązanych związane z AML.
- Identyfikacja beneficjenta rzeczywistego.
2. Know your customer
- Jak ocenić wiarygodność kontrahenta?
- Metody weryfikacji kontrahentów – gdzie szukać informacji?
- Jak stworzyć procedurę oraz czarną listę dostawców?
3. Sankcje
- Rodzaje sankcji.
- Różne reżimy prawne: UE, USA, UK, ONZ, Polska.
- Konsekwencje złamania przepisów sankcyjnych.
Moduł VI - Efektywny system compliance w zakresie przeciwdziałania korupcji | Warsztaty stacjonarne - Warszawa, 11.12.2024 r.
Prowadzący: dr Oskar Filipowski
- Jak identyfikować ryzyka korupcyjne?
- Mechanizmy tworzenia ryzyk korupcyjnych i sposoby identyfikacji – case studies.
- Jak budowanie i udoskonalanie wewnętrznych systemów zarządzania zgodnością w zakresie przeciwdziałania korupcji w oparciu o normy ISO?
- Tworzenie efektywnych procedur antykorupcyjnych.
- Praktyczne aspekty procedury na wypadek kontroli organów ścigania – case studies.
- Kodeks antykorupcyjny to za mało – co jeszcze?
Prelegenci
Bonusy i zniżki
Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo pracy.
Vademecum specjalisty ds. compliance
Książka to niezbędne kompendium wiedzy dla osób zajmujących się szeroko rozumianym compliance. W praktyczny sposób omawia wiele obszarów działalności organizacji, w których mogą wystąpić naruszenia. Zawiera liczne przykłady, wskazówki oraz rekomendacje autorów, a także wzory procedur i polityk do pobrania. Sprawdź szczegóły ››
Gratis przysługuje osobom, które zapisały się na pakiet. Bonus zostanie wysłany w pierwszym tygodniu po rozpoczęciu kursu.
Informacje organizacyjne
Zapisy przyjmujemy do dnia poprzedzającego rozpoczęcie danej części kursu do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.
Harmonogram zajęć*:
- Moduł I: Compliance w przedsiębiorstwie i organizacji – baza wiedzy (Online, 9.10.2024 r. 10:00-15:00)
- Moduł II: Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design, szkolenia – jak efektywnie docierać z przekazem? (Online, 23.10.2024 r. 10:00-15:00)
- Moduł III: Jak pracuje Compliance Officer? - praktyczne warsztaty (Warszawa, 6.11.2024 r. 10:00-15:00)
- Moduł IV: Whistleblowing i postępowania wewnętrzne (Online, 20.11.2024 r. 10:00-15:00)
- Moduł V: Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów (Online, 4.12.2024 r. 10:00-15:00)
- Moduł VI: Efektywny system compliance w zakresie przeciwdziałania korupcji - praktyczne warsztaty (Warszawa, 6.11.2024 r. 10:00-15:00)
*Zajęcia w ramach Modułu III i VI obdędą się stacjonarnie na terenie Warszawy.
Szkolenia zamknięte
Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?
To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.
Dowiedz się więcej