Kurs: Compliance Officer - od teorii do praktyki
Rola Compliance w organizacji. Od ryzyk do procedur. Whistleblowing, Forensic i postępowania wewnętrzne. Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów. Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design
Planowany termin
To szkolenie obejmuje:
- Możliwość zadawania pytań podczas szkolenia
- Materiały szkoleniowe i certyfikat
- 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis
- Możliwość płatności w ratach 0% za pakiet
Opis szkolenia
*Informujemy, że opublikowany program kursu ma charakter ogólnoinformacyjny i może ulec zmianie.
Funkcja Compliance Officera (CO) w organizacji
Compliance to sposób organizacji przedsiębiorstwa, polegający na stworzeniu odpowiedniej struktury i stosowaniu odpowiednich systemowych środków zapobiegawczych, które redukują ryzyko wystąpienia nieprawidłowości powstałych wskutek działania pracowników lub partnerów handlowych. Ma on zapobiec łamaniu regulacji prawnych, zasad prawa, dobrowolnie przyjętych regulacji i promować działanie zgodne ze standardami etycznymi.
Osoba powoływana na stanowisko Compliance Officera:
- identyfikuje i zarządza ryzykiem w organizacji,
- pracuje nad zasadami i regulacjami wewnętrznymi i weryfikuje ich przestrzeganie,
- doradza w zakresie stosowania się do nowych obowiązków prawnych,
- prowadzi audyty wewnętrzne (lub współpracuje z podmiotami, które je prowadzą),
- nadzoruje system informowania o nieprawidłowościach w organizacji,
- dba o etyczne działanie pracowników i bezpieczną współpracę z kontrahentami.
Compliance Officer powinien posiadać odpowiednią wiedzę praktyczną z zakresu przepisów i dobrych praktyk biznesowych by móc proponować efektywne rozwiązania, które będą akceptowane i przestrzegane w organizacji. Kurs ma zapewnić Ci nie tylko podstawy teoretyczne, ale też potrzebną wiedzę i intuicję praktyczną.
W trakcie kursu, dowiesz się m.in.:
- Jakie są podstawy prawne compliance?
- Jaki jest status CO w organizacji? Jakie obowiązki ma CO?
- Jak skutecznie wdrożyć system compliance w organizacji?
- Jak mapować ryzyko w organizacji?
- Jak efektywnie komunikować zasady compliance w organizacji?
- Jak wykrywać i rozpatrywać nieprawidłowości?
- Jak weryfikować kontrahenta (w tym pod kątem AML i sankcji)?
- Jakie są najnowsze trendy w compliance?
Kurs dla Compliance Officera prowadzony przez prawników z dedykowanego zespołu compliance przeznaczony jest dla osób pełniących funkcję Compliance Officera, prawnika wewnętrznego lub planujących prowadzić lub uczestniczyć w projektach z dziedziny compliance.
Cel kursu
Kurs składający się z 5 szkoleń tematycznych (30h zajęć) umożliwia zdobycie praktycznej wiedzy prawnej i biznesowej niezbędnej do pełnienia roli Compliance Officera w organizacji i przeznaczony jest dla wszystkich osób, które rozpoczynają wykonywanie funkcji CO lub prawnika wewnętrznego lub chcą poszerzyć praktyczne umiejętności i uporządkować wiedzę z zakresu compliance.
Formuła zajęć
Zajęcia będą się odbywać online w formule warsztatowej, w której oprócz przedstawienia podstaw teoretycznych zagadnienia, przedstawione i przeanalizowane zostaną praktyczne problemy, które uczestnicy będą mogli samodzielnie rozwiązać. Podczas części teoretycznej uczestnicy kursu poznają kluczowe obowiązki CO i zdobędą przekrojową wiedzę z zakresu compliance. W części praktycznej uczestnicy zapoznają się z realnymi problemami biznesowymi z praktyki z jakimi mierzyli się CO w organizacjach różnej wielkości. W ramach szkoleń uczestnicy będą poproszeni o samodzielne rozwiązanie przygotowanych przez prelegentów problemów praktycznych (case study). Następnie wspólnie z prowadzącymi będą analizowali przedstawione przypadki, by umieć zaadresować wszelkie wątpliwości pracowników i kadry menadżerskiej z nimi związane i wiedzieć w jaki sposób efektywnie wykonywać obowiązki CO. Dodatkowo po każdym szkoleniu uczestnicy będą poproszeni o wypełnienie testu wiedzy, który uwzględni wszystkie kluczowe zagadnienia omawiane podczas zajęć.
Moduł I: Rola Compliance w organizacji
W pierwszym dniu przedstawimy najważniejsze informacje o podstawach prawnych compliance. Opowiemy w jaki sposób rola compliance i CO wpisuje się w organizację i jej procesy biznesowe oraz w jaki sposób budować i rozwijać Compliance Management System (CMS) zgodny z normami ISO.
W ramach części praktycznej, uczestnicy nauczą się w jaki sposób komunikować i mówić o compliance, żeby uzasadnić swoją pozycję w organizacji. Pokażemy co jest ważne dla zarządu, pracowników, a co dla kontrahentów. Przeanalizujemy w jaki sposób zorganizować system compliance w organizacjach różnej wielkości na praktycznych przykładach oraz krok po kroku przejdziemy w jaki sposób przebiega proces certyfikacji wcielając się w rolę audytora.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jaki jest zakres zainteresowania compliance?
- Jakie przepisy prawne, normy i regulacje branżowe wpływają na pracę Compliance Officera?
- W jaki sposób zagraniczne reżimy prawne wpływają na polskie spółki oraz jak polskie regulacje wpływają na osoby zarządzające korporacją?
- Jakie role w kontekście compliance pełnią poszczególne działy i stanowiska w organizacji?
- Jakie są wymagania norm ISO 37301 oraz 37001 – czyli jak modelowo powinien wyglądać system compliance?
- Jak uzyskać certyfikację?
Moduł II: Od ryzyk do procedur
Drugi dzień skupi się na temacie identyfikacji i mapowania ryzyk, a następnie systemowego podejścia do ich mitygowania. Omówimy w jaki sposób powstają mapy ryzyk, w jaki sposób zarządzać ryzykiem, a następnie omówimy poszczególne specyficzne ryzyka compliance oraz w jaki sposób mitygować je na poziomie procedur uwzględniając jednocześnie cele biznesu. Wszystko to wpiszemy w ramy modelowego systemu compliance omawianego w poprzednim dniu.
W części praktycznej pokażemy przykładowe podejście do mapowania i wspólnie z uczestnikami stworzymy prostą mapę ryzyka. W dalszej części w praktyce przećwiczymy dobre praktyki wdrażania procedur – ich podstawowe elementy w tym najczęstsze błędy przy ich tworzeniu – wszystko podczas pisania przykładowej procedury.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jak tworzyć metodologię oceny ryzyka dostosowaną do potrzeb organizacji, a następnie jak zarządzać zmapowanym ryzykiem?
- Co powinno znaleźć się w kodeksie etyki, co w polityce compliance, co w polityce antykorupcyjnej, a co w procedurze cyklicznych szkoleń?
- Jakie możliwości ma organizacja w zakresie wręczania prezentów/upominków?
- Jak podejść do kwestii kontroli organów ścigania oraz jak zarządzać sytuacją kryzysową?
- W jaki sposób zasady compliance wpływają na inne procedury w organizacji (np. w procesie zakupowym, aktywności marketingowych, darowizn)?
- Jakie elementy musi posiadać procedura i w jaki sposób ją napisać?
Moduł III: Whistleblowing, Forensic i postępowania wewnętrzne
Trzeci dzień poświęcony będzie wykrywaniu i przeciwdziałaniu nieprawidłowościom. W pierwszej kolejności omówimy wymagania jakie ciążą na organizacjach w związku dyrektywą UE i polską ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (sygnalistów). Opowiemy jak efektywnie wdrożyć system whistleblowing oraz na jakie aspekty praktyczne należy zwrócić uwagę. Następnie omówimy sposób postępowania i prowadzenia postępowań wewnętrznych, w przypadku, gdy mamy uzasadnione podejrzenie, że nieprawidłowość mogła mieć miejsce. Omówimy w jaki sposób zbierać i zabezpieczać dowody, jak rozmawiać z pracownikami oraz jak kontaktować się z organami ścigania i prowadzić działania naprawcze.
W części praktycznej przeanalizujemy rzeczywiste zgłoszenia nieprawidłowości i omówimy jakie działania zostały podjęte w związku ze zgłoszeniem. Pokażemy w jaki sposób identyfikować nieprawidłowe komunikaty podczas audytu wewnętrznego oraz na przykładzie różnych nieprawidłowości (zidentyfikowanych w różny sposób i na różnych etapach) omówimy możliwe konsekwencje działań zaproponowanych przez uczestników kursu.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jaka jest rola sygnalistów w organizacji i co wymagają od nas przepisy prawne?
- Jak zorganizować system whistleblowing w grupie kapitałowej a jak w mniejszej organizacji?
- Jak prowadzić postępowanie wewnętrzne by chronić interesy organizacji, jednocześnie chroniąc sygnalistę?
- Jakie możliwości wykrywania nieprawidłowości ma organizacja – działania prewencyjne.
- Jakie możliwość wyjaśniania nieprawidłowości i zapobiegania negatywnym skutkom nieprawidłowości ma organizacja – działania reaktywne.
Moduł IV: Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów
Czwarty dzień zaczniemy od omówienia w jakim zakresie compliance interesuje się problemami przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy (AML) w kontekście obowiązków wynikających z polskiej ustawy o AML. Następnie przedstawimy różne sposoby weryfikowania kontrahentów ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych wymogów wynikających z przepisów sankcyjnych.
W części praktycznej stworzymy procedurę AML w oparciu o różne oceny ryzyka. Na przykładzie rzeczywistego kontrahenta pokażemy jak wyszukiwać informacje o nim oraz pokażemy jak weryfikować listy sankcyjne ze wskazaniem narzędzi, które mogą być w tym pomocne.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jak zidentyfikować status instytucji zobowiązanej na gruncie AML?
- Jakie spełnić obowiązki instytucji zobowiązanej i jak praktycznie identyfikować ryzyko?
- Jak ocenić wiarygodność kontrahenta i gdzie szukać informacji o kontrahencie?
- Jakie są różne reżimy sankcyjne i jak wpływają one na organizację?
- Jak zarządzać ryzykiem sankcyjnym?
Moduł V: Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design, szkolenia – jak efektywnie docierać z przekazem
W piąty dzień omówimy najnowsze trendy w dziedzinie compliance. Zaczniemy od omówienia nadchodzących zmian w dziedzinie ESG w zakresie środowiska, społecznej odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego. Następnie poświęcimy większość czasu sposobom komunikowania zasad compliance. Opowiemy jak posługiwać się prostym językiem oraz postępować zgodnie z metodologią Legal Design by efektywnie edukować pracowników i kontrahentów. Omówienie sposobów jak szkolić pracowników będzie też stanowić idealny temat na spięcie klamrą całego kursu.
W części praktycznej uczestnicy zapoznają się z przewodnikami i wytycznymi niezbędnymi do stworzenia raportu niefinansowego, wykonają transformacje językowe na tekście procedury i umowy w oparciu o metodologię Legal Design, a na koniec zaprojektują serię szkoleń dostosowaną pod określone grupy odbiorców.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Co zmienia się w obszarze ESG i jakie są i będą obowiązki firm w tym zakresie?
- W jaki sposób upraszczać komunikację prawną w organizacji być rozumianym przez pracowników i kontrahentów?
- Co daje upraszczanie komunikacji – jakie realne korzyści dla organizacji płyną z Legal Design?
- Jak często szkolić pracowników i jak robić to efektywnie – od klasycznego szkolenia po nowe formy dotarcia do pracowników – jak dobrać właściwą formę szkolenia?
Dla kogo jest to szkolenie?
Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla osób, które nie miały jeszcze styczności z compliance, jak i osób, które chcą usystematyzować i poszerzyć swoją praktyczną wiedzę z tego zakresu. Każdy blok szkoleniowy składa się z części teoretycznej, w której prowadzący przedstawiają kluczowe informacje dla danego bloku, a następnie z części praktycznej, która utrwala je w formie warsztatów czy case study opartych na rzeczywistych sytuacjach z praktyki. Część praktyczna szkolenia zostanie tak sformułowana by uczestnicy mogli w pierwszej kolejności samodzielnie podejść do stawianych problemów, a następnie skonfrontować je z zaproponowanymi rozwiązaniami.
Prelegentka zaprasza na kurs
Program szkolenia
Moduł I - Rola Compliance w organizacji
1. Wprowadzenie do compliance i źródła norm
- Rozpoczęcie szkolenia, poznanie uczestników i ich oczekiwań.
- Cele, funkcje i założenia compliance.
- Tło historyczne – skąd wzięła się idea compliance?
- Co wchodzi w zakres compliance?
- Podstawy prawne compliance:
- polskie: KK, ustawa o AML, UOPZ, ustawy sektorowe,
- zagraniczne: Prawo unii, FCPA, SAPIN II, UK Bribery Act,
- organy ścigania, kontroli i nadzoru: prokuratura, policja, służby, inspekcje i inspektoraty,
- normy ISO: 37301 (CMS), 37001 (antykorupcja), 37002 (whistleblowing),
- branżowe: wytyczne CBA, wytyczne GPW, kodeksy branżowe, ład korporacyjny.
- Korzyści z posiadania compliance w organizacji.
- Część praktyczna: W jaki sposób komunikować i mówić o compliance? Co jest ważne dla zarządu, pracowników, a co dla kontrahentów? Warsztat z komunikacji.
2. Umiejscowienie funkcji compliance i modelowe role w organizacji
- Role w Compliance Management System: kadry zarządzającej i organu nadzorczego, compliance officera, audytu wewnętrznego, działu prawnego, działu HR, działów biznesowych, struktur korporacyjnych.
- Część praktyczna: Jak zorganizować system w organizacjach różnej wielkości – analiza rzeczywiście funkcjonujących systemów z omówieniem wad i zalet poszczególnych rozwiązań.
3. Compliance Managment System z perspektywy norm ISO
- ISO: 37301 – Compliance Management System.
- ISO: 37001 – Anti-bribery Management System.
- Certyfikacja – pisanie wniosku i kontakt z audytorem.
- Część praktyczna: Jak uzyskać certyfikację ISO – przegląd działań w przykładowym projekcie. Przed spotkaniem z audytorem - próbna prezentacja wyników wdrożenia systemów opartych o normy ISO.
Moduł II - Od ryzyk do procedur
1. Mapowanie ryzyk braku zgodności
- Analiza otoczenia prawnego oraz organizacji in books oraz in action.
- Metodologia oceny ryzyka – jak dobrze ważyć ryzyko?
- Mapowanie ryzyka – horyzontalne i wertykalne – podstawowe obszary zainteresowania compliance.
- Część praktyczna: Jak identyfikować i wyceniać ryzyko? Analiza przykładowych map ryzyk. Przygotowanie własnej matrycy ryzyka - ćwiczenia.
2. Pisanie procedur I dobre praktyki wdrażania
- Struktura procedur w organizacji – jakie obszary regulują procedury compliance?
- Kodeks etyki.
- Polityka compliance.
- Polityka antykorupcyjna i przeciwdziałania konfliktowi interesów.
- Procedury prezentowe.
- Procedura zgłaszania nieprawidłowości.
- Procedura weryfikacji kontrahentów.
- Procedura na wypadek kontroli (dawn raid).
- Zarządzanie kryzysowe.
- Inne procedury na które ma wpływ compliance (zakupy, darowizny, aktywności marketingowe).
- Procedura cyklicznych szkoleń.
- Część praktyczna: Dobre praktyki wdrażania: jak dobrze napisać procedurę: podstawowe elementy, pułapki przy tworzeniu procedur, pisanie przykładowych procedur.
Moduł III - Whistleblowing, Forensic i postępowania wewnętrzne
1. Whistleblowing
- Tło historyczne.
- Rola sygnalistów w organizacji – dlaczego warto promować kulturę speak-up?
- Regulacje prawne: Dyrektywa 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, polski projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, ustawa AML, ustawa o ofercie publicznej, prawo bankowe – część teoretyczna.
- Projektowanie systemów whistleblowing w organizacji:
- Dzielenie zasobów.
- Outsourcing procesu w ramach grupy.
- Część praktyczna: Tworzenie scenariuszy i modeli systemów whistleblowing w organizacjach różnej wielkości.
- Postępowanie ze zgłoszeniami wewnętrznymi:
- Metody zgłaszania - jak dobrać odpowiednie kanały?
- Modelowy proces i kluczowe wyzwania - jak prowadzić postępowanie wewnętrzne?
- Ochrona sygnalistów a ochrona interesów organizacji – jak pogodzić różne interesy?
- Prowadzenie rejestru – jak zapewnić sobie bezpieczeństwo?
- Część praktyczna: Jak postępować ze zgłoszeniem – analiza rzeczywistych zgłoszeń z praktyki DZP.
2. Postępowania wewnętrzne i Forensic
- Cele Forensicu – prewencja i reakcja.
- Działania prewencyjne:
- Audyt dokumentacji.
- Audyt komunikacji.
- Część praktyczna: Jak skutecznie prowadzić projekty prewencyjne – jak szukać nieprawidłowych komunikatów?
- Działania reaktywne:
- Cel działań – jak dbać o interes organizacji?
- Kontakty z organami ścigania – kiedy i jak komunikować się z organami publicznymi?
- Wyjaśnianie nieprawidłowości – metody zbierania dowodów, zasady prowadzenia i dokumentacji rozmów z pracownikami.
- Działania naprawcze – tworzenie i realizacja planów naprawczych, czyli jak minimalizować straty?
- Działania korygujące – co robić, by nieprawidłowości się nie powtórzyła?
- Część praktyczna: Jak zachować się w danej sytuacji – analiza case’ów z praktyki DZP.
Moduł IV - Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów
1. AML
- Istota prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
- Identyfikacja statusu instytucji obowiązanej.
- Identyfikacja ryzyk.
- Obowiązki instytucji obowiązanych związane z AML.
- Identyfikacja beneficjenta rzeczywistego.
- Część praktyczna: Tworzenie modelowych procedur w oparciu ocenę ryzyka (risk-based approach).
2. Know your customer
- Jak ocenić wiarygodność kontrahenta?
- Metody weryfikacji kontrahentów – gdzie szukać informacji?
- Jak stworzyć procedurę oraz czarną listę dostawców?
- Część praktyczna: Analiza otwartych źródeł informacji (OSINT).
3. Sankcje
- Rodzaje sankcji.
- Różne reżimy prawne: UE, USA, UK, ONZ, Polska.
- Konsekwencje złamania przepisów sankcyjnych.
- Część praktyczna: Weryfikacja list sankcyjnych, klauzule sankcyjne – zarządzanie ryzykiem sankcyjnym.
Moduł V - Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design, szkolenia
1. ESG
- Aktualny stan prawny i perspektywy zmian.
- Środowisko.
- Społeczna odpowiedzialność.
- Ład korporacyjny.
- Część praktyczna: pokazanie przewodników, wytycznych, nowych projektowanych standardów raportowania.
2. Komunikacja do pracowników – w jaki sposób dotrzeć z przekazem?
- Procedury:
- Legal Design – jak pisać by być zrozumianym?
- Część praktyczna: Transformacje językowe – ćwiczenia na tekście procedury i umowy. Porównania przed i po.
- Szkolenia:
- Efektywne formy komunikacji zasad compliance. Dlaczego należy szkolić pracowników?
- Metody szkoleniowe – od klasycznego szkolenia po nowe formy dotarcia do pracowników – jak dobrać właściwą formę szkolenia?
- Dokumentacja szkoleń.
- Część praktyczna: Projektowanie szkoleń pod dedykowaną grupę odbiorców.
Prelegenci
Bonusy i zniżki
Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo pracy.
Informacje organizacyjne
Informacje organizacyjne odnośnie szkolenia zostaną podane wkrótce.
Szkolenie online
Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].
Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:
- komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
- urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.
Szkolenia zamknięte
Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?
To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.
Dowiedz się więcej