Praktyczne aspekty dostępu do informacji publicznej w sądach powszechnych

Trudności związane z prawidłowym rozpatrywaniem wniosków dostępowych przez sądy powszechne.

Praktyczne aspekty dostępu do informacji publicznej w sądach powszechnych

Opis szkolenia

W jaki sposób prawidłowo przeprowadzić postępowanie zainicjowane wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, skierowanym do sądu powszechnego przy uwzględnieniu specyfiki organu władzy sądowniczej? 

Przedmiotem szkolenia jest przedstawienie sposobu postępowania z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej skierowanym do sądu powszechnego jako dysponenta szczególnego rodzaju informacji pozyskanych m.in. w toku postępowań cywilnych, wykroczeniowych i karnych. Wskazane zostaną również modelowe sposoby przeprowadzenia postępowania dostępowego (fazy postępowania) w kontekście wykorzystania poszczególnych instytucji zawartych w KPA.

Sądy powszechne są dysponentami różnych informacji, które mogą zostać zakwalifikowane jako informacje publiczne. Jak każdy inny podmiot zobowiązany do udostępniania informacji sąd powszechny dysponuje informacjami o administracyjnych aspektach własnej działalności (np. sprawy pracownicze, wydatki na bieżącą działalność, umowy zawierane z podmiotami zewnętrznymi). Jako organy władzy sądowej dysponują również specyficznymi informacjami znajdującymi się w aktach sądowych oraz sporządzają w ramach rozpatrywania spraw indywidualnych dokumenty urzędowe w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 ro dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), tj. wyroki. Powyższe informacje mogą być przedmiotem wniosków o dostęp do informacji publicznej, których prawidłowe rozpatrzenie wymaga uwzględnienia niekiedy przepisów procesowych różnych gałęzi prawa.

Cel szkolenia

  • Wskazanie Uczestnikom zasad dostępu do informacji publicznej zawartej w materiałach pozostających w dyspozycji sądu.
  • Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przez pracowników sądów przy rozpatrywaniu wniosków dostępowych.
  • Udzielenie praktycznych wskazówek co do formy, trybu oraz podstawy prawnej żądania od wnioskodawcy uzupełnienia wniosku.
  • Wyjaśnienie, na czym polega odpowiednie zastosowanie KPA na gruncie procedury dostępowej przed sądem powszechnym.
  • Przedstawienie zakresu ochrony prywatności sędziów oraz pracowników sądów jako osób, o których informacje mogą być przedmiotem wniosków dostępowych.
  • Omówienie wymagań co do formy i treści rozstrzygnięć kończących postępowanie dostępowe oraz zasad ich doręczania zgodnie z KPA.
  • Wskazanie cech i formy zakończenia postępowania odwoławczego od decyzji wydanej w postępowaniu dostępowym przez prezesa sądu,.
  • Przedstawienie w oparciu o studium przypadków spraw o dostęp do informacji publicznej najczęściej popełnianych błędów w ogólnej procedurze administracyjnej.

Na szkoleniu dowiesz się m.in.:

  • Czy pozew oraz akt oskarżenia stanowią nośnik informacji publicznej?
  • Czy sąd powszechny powinien zapewnić dostęp do akt prowadzonych postępowań osobom w trybie dostępu do informacji publicznej?
  • Kiedy wniosek o dostęp do informacji powinien spełniać wymagania pisma składanego w postępowaniu administracyjnym?
  • W jakim trybie i pod jakim rygorem można wzywać wnioskodawcę do uzupełnienia treści wniosku?
  • Od którego momentu należy stosować KPA w postępowaniu dostępowym?
  • Jak prawidłowo przeprowadzić anonimizację takich danych jak imiona i nazwiska stron, adresy, numery ksiąg wieczystych?
  • Jakie skutki dla przebiegu postępowania ma kwalifikacja wniosku jako dotyczącego tzw. informacji przetworzonej?
  • Czy i kiedy dysponent informacji może badać faktyczne umocowanie pełnomocnika w sprawie o dostęp do informacji?
  • Którzy pracownicy sądów powszechnych są osobami pełniącymi funkcje publiczne, których ochrona prywatności jest ograniczona w postępowaniach dostępowych?
  • Czy sądy są zobowiązane do ochrony tajemnicy adwokackiej i radcowskiej?
  • Jakie dane dotyczące sędziego sądu powszechnego powinny podlegać udostępnianiu?
  • Jakie składniki powinna zawierać decyzja administracyjna prezesa sądu wydawana w sprawie o dostęp do informacji publicznej?
  • Czy dopuszczalne jest przesłanie decyzji administracyjnej wydanej w postępowaniu dostępowym na prywatny mail wnioskodawcy?
  • W jaki sposób należy określić opłatę odzwierciedlającą koszty poniesione przez sąd powszechny w związku z udostępnieniem informacji publicznej?

Dla kogo jest to szkolenie?

Adresatami szkolenia są prezesi sądów powszechnych, pracownicy administracyjni, w tym w szczególności kierownicy sekretariatów w poszczególnych wydziałach sądów powszechnych, prawnicy praktycy odpowiedzialni za nadzór i opiniowanie w strukturze sądów powszechnych prawidłowego rozpatrzenia wniosków o udostępnienie informacji publicznej (głównie radcowie prawni) oraz prawnicy biorący udział w procesie udostępniania informacji publicznej w strukturze sądów powszechnych jako podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji lub reprezentujących sądy w postępowaniu sądowo-administracyjnym ze skarg na sposób rozpatrzenia wniosku dostępowego przed sąd powszechny.

Program szkolenia

1. Zakres przedmiotowy dostępu do informacji pozostającej w dyspozycji sądów.

  •  Definicja informacji publicznej.
  • Problem nadużycia prawa do informacji a utrata charakteru informacji publicznej.
  • Informacja z akt postępowań sądowych jako przedmiot informacji publicznej.
  • Wokanda sądowa a informacja publiczna.
  • Zakres jawności wyroków sądowych.
  • Dokumentacja pracownicza pracowników sądów a informacja publiczna.

2. Zakres podmiotowy prawa do informacji publicznej.

  • Wnioskodawca.
  • Procesowe aspekty występowania z wnioskiem dostępowym za pośrednictwem pełnomocnika.
  • Przypadki uzasadniające potrzebę identyfikacji wnioskodawcy.
  • Strona postępowania sądowego jako wnioskodawca.
  • Organizacja społeczna jako wnioskodawca.

3. Wniosek jako podstawa procedowania postępowania przed sądem powszechnym

  • Wniosek – wymagania formalne.
  • Tryb wezwania do uzupełnienia braków lub wyjaśnienia zakresu wniosku.
  • Problem wniosku anonimowego.
  • Postępowanie w przypadku nieuzupełnienia wniosku dostępowego.
  • Dopuszczalność pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

4. Udostępnienie informacji publicznej przez sąd powszechny.

  • Czynność materialno-techniczna udostępnienia – wymagania formalne.
  • Dopuszczalność oraz obowiązek anonimizacji kopii nośnika informacji.
  • Anonimizacja danych posiadanych przez sądy: nazwiska stron, adresów, wyroków sądowych itd.

5. Inne formy zakończenia postępowania dostępowego czynnością materialno-techniczną.

  • Informacja o wyłączeniu stosowania ustawy ze szczególnym uwzględnieniem wyłączeń wynikających z ustaw procesowych stosowanych przez sądy.
  • Informacja o nieposiadaniu przez sąd poszukiwanej informacji.
  • Informacja o wcześniejszym upublicznieniu informacji przez sąd.

6. Przesłanki ograniczenia prawa do informacji publicznej będącej w posiadaniu sądu.

  • Informacja niedawna.
  • Inne tajemnice ustawowo chronione ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy adwokackiej i radcowskiej.
  • Prywatność osoby fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem ochrony prywatności stron postępowań oraz pracowników sądów powszechnych.
  • Tajemnica przedsiębiorcy ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy przedsiębiorców zawierających umowy z sądami.

7. Przebieg postępowania zainicjowanego wnioskiem dostępowym.

  • Skuteczność złożenia wniosku i termin na jego rozpoznanie.
  • Etap formalny rozpatrywania wniosku.
  • Ustalenie opłaty odpowiadającej kosztom udostępnienia.
  • Odmienności proceduralne dotyczące udostępnienia informacji przetworzonej.
  • Zakres zastosowania przez sąd powszechny przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu dostępowym.
  • Umorzenie postępowania dostępowego.
  • Decyzja o odmowie dostępu do informacji publicznej.

8. Sąd powszechny w postępowaniu zmierzającym do zakwestionowania czynności materialno-technicznej lub decyzji prezesa sądu w sprawach dostępowych.

  • Postępowanie odwoławcze i jego specyfika.
  • Postępowanie przed sądem administracyjnym ze skargi na bezczynność.
  • Postępowanie przed sądem administracyjnym ze skargi na decyzję odmawiającą dostępu do informacji publicznej.

Radca prawny. Specjalista w zakresie dostępu do informacji publicznej, prawa i postępowania administracyjnego oraz prawa nieruchomości. Autor wielu publikacji i monografii. Doświadczony szkoleniowiec. Indywidualną praktykę...
System Legalis

Dostęp do Systemu Legalis

Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo administracyjne wersja Premium.

Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.


Szkolenie online

ClickMeeting

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].

Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:

  • komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
  • urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.

Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?

To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.

Dowiedz się więcej
Szkolenia zamknięte C.H.Beck