Umowy IT - umowy dotyczące utrzymania oprogramowania
Umowa utrzymaniowa. Rodzaje odpowiedzialności dostawcy za usługi utrzymania. Usługi utrzymania a prawa autorskie. Wynagrodzenie dostawcy za usługi utrzymania. Okres obowiązywania umowy utrzymania. Powierzenie przetwarzania danych osobowych a umowa utrzymania.

Szkolenie online [?]
9.04.2025 09:30-14:30
To szkolenie obejmuje:
- Możliwość zadawania pytań podczas szkolenia
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat uczestnictwa
Opis szkolenia
Umowy dotyczące utrzymania oprogramowania to jedne z najczęściej spotykanych na rynku typów kontraktów IT, które stanowią nieodłączny element wdrożenia. Właściwe ukształtowanie umowy utrzymania, która zostaje z klientem czasami przez długi czas, ma zasadniczy wpływ na poziom ryzyka prawnego związane z całościową i długofalową współpracą stron.
W trakcie szkolenia zostaną omówione szczególne „obszary ryzyka” właściwe dla umów utrzymania, rekomendowane sposoby ich kontraktowej regulacji, ale również problemu towarzyszące umowie utrzymania jak kwestia ochrony danych osobowych.
Dla kogo jest to szkolenie?
Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla osób praktycznie uczestniczących w przygotowywaniu oraz realizacji projektów IY i przedsięwzięć związanych ze świadczeniem usług informatycznych, zarówno po stronie podmiotów świadczących takie usługi, jak i ich klientów – odbiorców usług, w tym: dyrektorów działów IT, menedżerów odpowiedzialnych za negocjacje i wykonanie umów, osób biorących udział w negocjowaniu umów o świadczenie usług informatycznych, koordynatorów nadzorujących realizację usług IT, prawników wewnętrznych dostawców lub odbiorców usług.
Szkolenie realizowane przy współpracy z:
Centrum Promocji Informatyki (CPI)
Firma edukacyjna działająca na rynku od 1992 r. Realizuje szkolenia, warsztaty, konferencje specjalistyczne z zakresu: prawa, finansów, informatyki i biznesu stosując nowoczesne metody szkoleniowe. Organizowane szkolenia to gwarancja wysokiej jakości i profesjonalizmu będącego wynikiem ponad 30-letniego doświadczenia.
Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.
Program szkolenia
1. Umowa utrzymaniowa – zagadnienia wstępne.
- Klasyfikacja prawna umowy utrzymania i co z tego wynika dla „biznesu”.
- W którym momencie negocjować umowę utrzymania? Czy zawsze musi on być podpisana wraz z umową wdrożeniową?
- Rozwój a utrzymanie oprogramowania – cienka granica projektowa.
- Transfer wiedzy od dostawcy do usługobiorcy oraz ochrona informacji poufnych.
2. Charakter prawny umowy utrzymania.
- Jakie konsekwencje prawne wiążą się z tym, że umowa utrzymania to umowa o świadczenie usług w rozumieniu prawa cywilnego
- Umowa rezultatu a umowa starannego działania.
- Umowa utrzymania a gwarancja.
- Utrzymanie a odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady.
- Kiedy powinien zaczynać się płatny serwis oprogramowania?
3. Rodzaje odpowiedzialności dostawcy za usługi utrzymania.
- Co to jest SLA i jakie je konstruować?
- Sposoby raportowania parametrów SLA przez dostawcę.
- Parametry dostępności oprogramowania jako element SLA.
- Kary umowne za niedotrzymanie warunków SLA czy obniżki wynagrodzenia, premie za wysoką jakość usług.
- Mechanizm motywacyjny dostawcy – redukcja kar umownych.
- Limity odpowiedzialności a wysokość naliczonych kar – kiedy nie warto kontynuować umowy utrzymania z dostawcą?
4. Usługi utrzymania a prawa autorskie – czy usługi utrzymania wiążą się z powstaniem i przeniesienie praw autorskich do programów komputerowych?
5. Wynagrodzenie dostawcy za usługi utrzymania.
- Time&material i ryczałt za usług, modele mieszane.
- Klauzule waloryzacyjne.
- „Kotwice” finansowe w umowie i „zamrażanie” stawek dostawcy.
6. Okres obowiązywania umowy utrzymania.
- Umowa na czas oznaczy i nieoznaczony - jak definiować okres obowiązywania umowy i jakie to niesie za sobą konsekwencje prawne?
- Okres wypowiedzenia umowy – trwałość czy elastyczność współpracy?
- Czy od umowy utrzymaniowej da się odstąpić?
- Exit plan – zakres, wynagrodzenie, odpowiedzialność.
7. Powierzenie przetwarzania danych osobowych a umowa utrzymania.
- Czy zawsze jest nam potrzebna umowa powierzenia danych i jak to ocenić?
- Podwykonawcy dostawcy usług utrzymania a dalsze powierzenie przetwarzania danych.
- Transfer danych poza EOG.
- Co oprócz umowy powierzenia – dokumentacja RODO w przypadku usług utrzymania (TIA; klauzule informacyjne, rejestry).
- Odpowiedzialność procesora za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.
Prelegenci
Informacje organizacyjne
Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.
Organizatorem szkolenia jest Centrum Promocji Informatyki (CPI). Link do szkolenia oraz materiały szkoleniowe i certyfikat otrzymają Państwo od organizatora.
Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.
Szkolenie online

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru.
Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:
- komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
- urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.