Kurs Prawa Nowych Technologii
Źródła prawa nowych technologii. Przełomowe innowacje i prawo. Handel i marketing elektroniczny. Cyberbezpieczeństwo oraz umowy IT. Cyfrowe treści oraz cyfrowa rozrywka w Internecie.
Dostępne warianty
10% TANIEJ z kodem: SWIETA [?]
Pakiet 5 modułów [?]
Online, 16.01.2025-20.03.2025
1. Źródła prawa nowych technologii. RODO a Internet i innowacje [?]
Online, 16.01.2025 10:00-16:00
2. Przełomowe innowacje i prawo [?]
Online, 30.01.2025 10:00-16:00
3. Handel i marketing elektroniczny [?]
Online, 20.02.2025 10:00-16:00
4. Cyberbezpieczeństwo oraz umowy IT [?]
Online, 6.03.2025 10:00-16:00
5. Cyfrowe treści oraz cyfrowa rozrywka w Internecie [?]
Online, 20.03.2025 10:00-16:00
To szkolenie obejmuje:
- Certyfikat i rozbudowane materiały szkoleniowe
- Atrakcyjne bonusy przy zakupie pakietu
- 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis
- Możliwość płatności w ratach 0% za pakiet
Opis szkolenia
Cel kursu
Celem kursu jest praktyczne i kompleksowe zapoznanie uczestników z aktualną problematyką prawną rozwoju nowych technologii.
Uczestnicy kursu uzyskają teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat problematyki prawnej dotyczącej takich obszarów jak m.in. źródła prawa nowych technologii, przełomowe innowacje (takie jak chmura obliczeniowa, Internet rzeczy (ioT), sztuczna inteligencja (AI), blockchain czy drony i roboty przemysłowe), handel i marketing elektroniczny (m.in. umowy o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych, compliance handlu elektronicznego, e-mail marketing, cookies oraz inne techniki i metody śledzenia użytkowników), cyberbezpieczeństwo i umowy IT (rodzaje umów IT, podstawowe metodyki wdrożeń IT, cyberbezpezpieczeństwo) oraz cyfrowe treści oraz cyfrowa rozrywka w Internecie (dezinformacja, fake news, deep fakes, Influencer marketing, zakazy i ograniczenia reklamy i promocji online, gaming online, e-sport, Metaversum).
Dlaczego warto?
-
5 modułów kursu - 30 godzin zegarowych w wygodnej formule online.
-
Doświadczony prelegent - swoim doświadczeniem dzieli się adw. Xawery Konarski – ekspert prawny z ponad 20-letnim doświadczeniem w nowych technologiach, wielokrotnie rekomendowany w polskich i zagranicznych rankingach prawników specjalizujących się w TMT i ochronie danych osobowych.
-
Interaktywna formuła kursu - w trakcie aktywnych zajęć zdobędziesz kompleksową wiedzę z zakresu prawa nowych technologii. Zajęcia mają praktyczny, interaktywny, warsztatowy wymiar, dzięki czemu uczestnicy zyskują okazję do dyskusji, zadawania pytań i wymiany doświadczeń.
-
Rozbudowane materiały szkoleniowe - obszerne prezentacje, check-listy najlepszych praktyk i produktów/usług prawnych związanych z poszczególnymi obszarami nowych technologii, a także zagadnień i problemów prawnych pojawiających się przy wdrażaniu danego rodzaju projektów nowych technologii, case studies i zadania testowe do rozwiązania.
Co otrzymają uczestnicy kursu?
- Prezentacje systematyzujące poszczególne obszary prawa nowych technologii,
- listę referencyjnych aktów prawa polskiego i Unii Europejskiej, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, orzecznictwa sądów powszechnych i administracyjnych, decyzji i wytycznych organów regulacyjnych, koregulacji i samoregulacji branżowych,
- check-listy (listy kontrolne) najważniejszych problemów prawnych omawianych w trakcie poszczególnych sesji,
- case studies – zastosowanie przepisów na przykładach projektów wdrażania nowych technologii,
- listę produktów/usług prawnych związanych z poszczególnymi obszarami prawa nowych technologii.
Na kursie poszczególne obszary prawa nowych technologii będą przedstawiane w następujący sposób:
- systematyczne przedstawienie aktów prawnych oraz wytycznych organów regulacyjnych dotyczących danego obszaru tematycznego,
- przedstawienie listy zidentyfikowanych zagadnień i problemów prawnych przy wdrażaniu danego rodzaju projektów nowych technologii, wraz ze wskazaniem stanowisk w orzecznictwie TSUE, sądów krajowych (w tym polskich), decyzji i wytycznych regulatorów oraz samoregulacji branżowych,
- cases studies, w tym przedstawienie dobrych praktyk (best practices),
- omówienie listy kontrolnej (check-lista) listę produktów/usług prawnych związanych z poszczególnymi obszarami prawa nowych technologii,
- interaktywne omówienie zadań testowych do rozwiązania,
- możliwość zadawania dodatkowych pytań (sesje Q&A).
Na prawo nowych technologii składają się:
- Przepisy prawa Internetu, które obejmują przede wszystkim problematykę e-commerce i marketingu elektronicznego oraz regulacje dotyczące zasad odpowiedzialności za rozpowszechnianie treści w Internecie, w tym świadczenie usług z zakresu cyfrowej rozrywki.
- Przepisy regulujące stosowanie tzw. przełomowych innowacji (disruptive technologies), do których zalicza się legislację i regulację dotyczącą wdrażania takich innowacji, jak blockchain, chmura obliczeniowa, Internet rzeczy, sztuczna inteligencja, czy drony i automatyka przemysłowa. Na to wszystko nakłada się problematyka prawna projektów IT, umożliwiających wdrożenie rozwiązań w zakresie nowych technologii, w tym wymogów cyberbezpieczeństwa.
W latach 2022-2024 r., w prawie Unii Europejskiej oraz w prawie polskim, przyjęte zostało lub ma zostać uchwalone kilkadziesiąt nowych aktów prawnych względnie regulacji, które nowelizują wcześniej już obowiązujące przepisy. Równocześnie wydanych zostało szereg wytycznych przez unijnych i polskich regulatorów, a liczba ta wciąż rośnie z racji nowo tworzonych urzędów nadzorujących przestrzeganie przepisów z zakresu prawa nowych technologii. Coraz więcej jest również przyjmowanych koregulacji lub samoregulacji branżowych (np. w zakresie chmury obliczeniowej). Problematyka prawna stosowania nowych technologii doczekała się również sporej ilości orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), a także sądów krajowych państw UE, w tym polskiej. Dotyczy to również decyzji administracyjnych.
Moduł I: Źródła prawa nowych technologii. RODO a Internet i innowacje
W pierwszym module kursu przedstawiona zostanie systematyka źródeł prawa nowych technologii, a także problematyka zastosowania przepisów RODO do działalności w Internecie oraz realizacji projektów wdrażania innowacji.
Obowiązujące w Unii Europejskiej i w Polsce akty prawna z zakresu nowych technologii zostaną omówione z podziałem na:
- cele ich uchwalenia,
- przedmiot regulacji,
- adresatów obowiązków,
- najważniejsze wymogi, które należy spełnić,
- system sankcji i organy nadzorcze (regulatorzy) odpowiadające za przestrzeganie danego aktu prawnego.
Oprócz źródeł prawa przedstawione zostaną również wytyczne unijnych i polskich regulatorów (koregulacja) oraz najważniejsze kodeksy branżowe (soft law).
Druga część wykładu koncentrować się będzie na specyficznych problemach związanych ze stosowaniem RODO do przetwarzania danych osobowych w Internecie (dark patterns, handel elektroniczny, media społecznościowe, profilowanie, retargeting), a także realizacji projektów wdrażania tzw. przełomowych innowacji (blockchain, chmura obliczeniowa, Internet rzeczy, sztuczna inteligencja, wirtualna i rozszerzona rzeczywistości/virtual i agumented reality).
Moduł II: Przełomowe innowacje i prawo
Moduł drugi poświęcony zostanie problematyce prawnej wdrażania najważniejszych innowacji (disruptive technologies). W trakcie zajęć w szczególności opisane zostaną zagadnienia prawne związane z realizacją projektów:
- chmury obliczeniowej,
- Internetu rzeczy (ioT),
- sztucznej inteligencji (AI),
- blockchain,
- dronów i robotów przemysłowych.
Powyższe zagadnienia zostaną omówione z punktu widzenia dostawców rozwiązań (vendor), jak ich użytkowników (user). W tym kontekście analizie poddane zostaną wymogi prawa polskiego i Unii Europejskiej, a także wytyczne polskich i unijnych regulatorów.
W ramach wykładu przedstawione zostaną również poszczególne produkty i usługi prawne związane z wdrażaniem przełomowych innowacji.
Moduł III: Handel i marketing elektroniczny
W trzecim module kursu przedstawiona zostanie problematyka prawna handlu elektronicznego (e-commerce). W szczególności omówione zostaną poszczególne warianty zawierania umów online i realizacji transakcji elektronicznych. Ta część wykładu poświęcona zostanie szczególnym instrumentom ochrony prawnej przedsiębiorców, realizujących umowy z platformami internetowymi (relacja Platform-to-business). Przedstawiona zostanie także problematyka ochrony konsumenta realizującego transakcje elektroniczne, a także istoty zakazu tzw. geoblokowania.
W drugiej części wykładu omówione zostaną praktyczne aspekty projektów marketingu elektronicznego, w tym zasady prowadzenia kampanii za pomocą różnych kanałów elektronicznych, czy wykorzystywania identyfikatorów internetowych do tworzenia i wykorzystywania profili użytkowników. Opisane zostaną również zasady prowadzenia zgodnie z przepisami prawa takich działalności jak targeting i retargeting. Wskazane zostaną również różnice prawne pomiędzy reklamą behawioralna i kontekstową.
W podsumowaniu wykładu przedstawiona zostanie check-lista najważniejszych problemów i ryzyk prawnych handlu i marketingu elektronicznego oraz przykłady usług prawnych z nimi związanych.
Moduł IV: Cyberbezpieczeństwo oraz umowy IT
W czwartym module przedstawiona zostanie problematyka prawna najważniejszych rodzajów umów IT oraz metodyk wdrożeniowych. Zostanie ona omówiona zarówno z punktu widzenia zabezpieczenia interesów Wykonawców (vendor), jak Zamawiających IT. Szczegółowej analizie poddane zostaną także środki prawne przysługujące Zamawiającemu i Wykonawcy w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy wdrożenia i serwisu IT. Odrębnie omówione będą także najważniejsze problemy stosowania prawa autorskiego w projektach IT – omówienie najważniejszych problemów prawnych.
W drugiej części wykładu omówiony zostanie aktualny i przyszły stan prawny w Polsce i Unii Europejskiej w zakresie cyberbezpieczeństwa. Analizie poddane zostaną również podstawowe obowiązki określone w ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Podsumowanie wykładu stanowić będzie check-lista środków limitujących ryzyk prawne wynikające z umów IT oraz przepisów dotyczących cyberbezpieczństwa.
Moduł V: Cyfrowe treści oraz cyfrowa rozrywka w Internecie
W piątym module kursu przedstawione zostaną zasady rozpowszechniania treści w Internecie oraz zagadnienia prawne dotyczące różnych postaci cyfrowej rozrywki.
Pierwsza część wykładu koncentrować się będzie na opisaniu zasad zwalczania (moderowania) treści nielegalnych i szkodliwych na gruncie Aktu o usługach cyfrowych. Przedstawione zostaną również środki prawne, które można podjąć w celu zwalczania takich niekorzystnych praktyk jak dezinformacji, fake news, deep fakes.
W części wykładu dotyczących cyfrowej rozrywki omówiona zostanie problematyka influencer marketingu, a także najważniejszych zakazów i ograniczeń reklamy i promocji online. Opisana zostanie również problematyka prawna gamingu oraz elektronicznego sportu (e-sport), jak również funkcjonowania w Metaversum.
Podsumowanie wykładu stanowić będzie check-lista najlepszych praktyk dotyczących korzystania z cyfrowych treści i rozrywki.
Dla kogo jest ten kurs?
Kurs skierowany jest do prawników wykonujących działalność w kancelariach prawnych, prawników wykonujących działalność w wewnętrznych działach prawnych przedsiębiorstw i organów administracji publicznej, pracowników i współpracowników firm konsultingowych świadczących usługi z zakresu wdrażania nowych technologii, pracowników i współpracowników odpowiadających za compliance w przedsiębiorstwach i organach administracji publicznej.
Patronem kursu jest:
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
Zrzeszenie firm z sektora teleinformatyki (telekomunikacji i informatyki), działające na rzecz dobrych regulacji i procedur, które umożliwiają cyfrowy rozwój i modernizację Państwa, przy zachowaniu zasad swobody gospodarczej. Izba wyjaśnia i postuluje zmiany w wielu ustawach i rozporządzeniach dotyczących przepisów: podatkowych, celnych, certyfikacyjnych, prawa autorskiego oraz prawa zamówień publicznych i prawa telekomunikacyjnego. Pomaga też bezpośrednio firmom w kluczowych dla nich oraz środowiska sprawach. Przy Izbie działa Sąd Polubowny do spraw domen internetowych. Obecnie do Izby należy ponad 130 firm.
Prelegent zaprasza na kurs
Program szkolenia
Moduł I: Źródła prawa nowych technologii. RODO a Internet i innowacje16.01.2025, 10:00-16:00
- Źródła prawa nowych technologii – prawo Internetu oraz prawo innowacji. Aktualne i przyszłe akty prawne obowiązujące w Unii Europejskiej i w Polsce (cele uchwalenia, przedmiot regulacji, adresaci obowiązków, najważniejsze wymogi, system sankcji i regulatorzy).
- Nowe technologie – wytyczne unijnych i polskich regulatorów, najważniejsze kooregulacje i samoregulacje.
- RODO i Internet (dark patterns, handel elektroniczny, media społecznościowe, profilowanie, retargeting).
- RODO i przełomowe innowacje (blockchain, chmura obliczeniowa, Internet rzeczy, sztuczna inteligencja, Virtual i augemented reality).
- RODO a Internet i przełomowe innowacje – wytyczne Europejskiej Rady Ochrony Danych, Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz regulatorów z państw Unii Europejskiej.
Moduł II: Przełomowe innowacje i prawo 30.01.2025, 10:00-16:00
- Wdrażanie przełomowych innowacji jako część procesu cyfrowej transformacji.
- Chmura obliczeniowa.
- Internet rzeczy.
- Sztuczna inteligencja.
- Blockchain i kryptowaluty.
- Drony i roboty przemysłowe.
- Wdrażanie przełomowych innowacji – przykłady produktów prawnych.
Moduł III: Handel i marketing elektroniczny20.02.2025, 10:00-16:00
- Ogólne wymogi świadczenia usług elektronicznych.
- Transakcje elektroniczne – forma czynności prawnej.
- Handel elektroniczny – podstawowe sposoby zawierania umów (aukcja, tryb ofertowy).
- Ochrona przedsiębiorcy w umowach z platformami internetowymi – prawa i obowiązki określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego.
- Ochrona konsumenta w handlu elektronicznym (ustawa o prawach konsumenta, kodeks cywilny, ustawa o przeciwdziałaniu praktykom, ustawa o informowaniu o cenach).
- Szczególne regulacje dotyczące umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych.
- Zakaz geoblokowania w handlu elektronicznym.
- Compliance handlu elektronicznego – przykłady produktów prawnych.
- E-mail marketing – warunki zgodności z prawem (ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Prawo telekomunikacyjne, Prawo komunikacji elektronicznej).
- Cookies i inne techniki i metody śledzenia użytkowników – przepisy prawa, wytyczne polskich i unijnych regulatorów.
- Compliance marketingu elektronicznego – przykłady produktów prawnych.
Moduł IV: Cyberbezpieczeństwo oraz umowy IT06.03.2025, 10:00-16:00
- Rodzaje umów IT – kwalifikacja prawna.
- Podstawowe metodyki wdrożeń IT – znaczenie prawne rozróżnienia.
- Wdrożenie i serwis IT – analiza najważniejszych postanowień umownych.
- Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy – środki prawne przysługujące Zamawiającemu i Wykonawcy.
- Prawo autorskie w projektach IT – omówienie najważniejszych problemów prawnych.
- Cyberbezpezpieczeństwo – aktualny i przyszły stan prawny w Polsce i Unii Europejskiej.
- Realizacja podstawowych obowiązków na gruncie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Moduł V: Cyfrowe treści oraz cyfrowa rozrywka w Internecie 20.03.2025, 10:00-16:00
- Zasady odpowiedzialności za rozpowszechnianie w Internecie treści sprzecznych z prawem.
- Akt o usługach cyfrowych – zasady moderowania treści nielegalnych i szkodliwych.
- Dezinformacja, fake news, deep fakes i inne niedozwolone praktyki – przykłady środków prawnych zapobiegających tym działaniom.
- Influencer marketing – wymogi prawne (oznaczanie reklam, przejrzystość, prawa do wizerunku, umowy, zgodność z prawem własności intelektualnej oraz przepisami ustawy o radiofonii i telewizji).
- Najważniejsze zakazy i ograniczenia reklamy i promocji online.
- Gaming online oraz elektroniczny sport (e-sport) – legislacja i regulacja w Polsce i w Unii Europejskiej.
- Metaversum – najważniejsza problematyka i ryzyka prawne.
- Treści i cyfrowa rozrywka – przykłady najlepszych praktyk.
Prelegenci
Bonusy i zniżki
Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo własności intelektualnej wersja Premium.
Kwartalnik Prawo Nowych Technologii - Prenumerata 2025 + dostęp online do numerów archiwalnych
Aktualne problemy stosowania prawa nowych technologii w kontekście najnowszych regulacji. Kwartalnik obejmuje 6 bloków merytorycznych dotyczących: ochrony danych osobowych i prywatności, cyberbezpieczeństwa, handlu elektronicznego, innowacji, Internetu i mediów oraz IT.
Gratis przysługuje osobom, które zapisały się na pakiet modułów.
Poszczególne numery zostaną dostarczone przesyłką listową zgodnie z harmonogramem wydawniczym kwartalnika. Prenumerata 2025 obejmuje numery: 1-4/2025.
Informacje organizacyjne
Zapisy przyjmujemy do dnia poprzedzającego rozpoczęcie danej części kursu do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.
Szkolenie online
Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].
Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:
- komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
- urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.
Szkolenia zamknięte
Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?
To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.
Dowiedz się więcej