Upadłość konsumencka w praktyce
Orzecznictwo w praktyce. Wymogi formalne wniosku. Przebieg postępowania. Koszty. Upadłość małżonków. Plan spłaty.

ODBIERZ RABAT z kodem: PREZENT [?]
Szkolenie online [?]
11.03.2024 10:00-15:00
To szkolenie obejmuje:
- Możliwość zadawania pytań podczas szkolenia
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat uczestnictwa
- 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis
Opis szkolenia
W pierwszym półroczu 2023 r. ogłoszono upadłość konsumencką w stosunku do 10 526 osób , wynika z analiz przeprowadzonych przez COIG na podstawie ogłoszeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz Krajowym Rejestrze Zadłużonych. W marcu padł miesięczny rekord – 2016 upadłości konsumenckich.
Obecnie każde zgłoszenie upadłości przez dłużnika kończy się jej ogłoszeniem, a sąd rozstrzyga w jakiej wysokości (dostosowanej do aktualnej możliwości dłużnika) i przez jak długi okres (do 7 lat), dłużnik będzie spłacał zobowiązania.
Nowelizacja przepisów
Upadłość konsumencka jest niezwykle istotnym zjawiskiem dla banków, firm windykacyjnych oraz wierzycieli. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw, przyjęty przez Sejm w dniu 30.08.2019 r.(Dz.U. z 2019 r. poz. 1802) w fundamentalnym zakresie zmienił kształt upadłości konsumenckiej zarówno w zakresie przesłanek, jak i w przebiegu samej procedury. Ustawa nowelizująca wprowadziła ponad 70 zmian w ustawie - Prawo upadłościowe, a ponadto zmieniła szereg przepisów w ustawie - Prawo restrukturyzacyjne, ustawie o krajowym rejestrze zadłużonych, w ustawie o licencji doradcy restrukturyzacyjnego i innych. Zmiany obowiązują od 24.03.2020 r.
Cel szkolenia
Celem zajęć jest omówienie z jednej strony regulacji dotyczących upadłości konsumenckiej z punktu widzenia dłużnika-konsumenta, a z drugiej strony z punktu widzenia jego wierzyciela ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzanych zmian.
Program szkolenia oparty jest na przykładach rzeczywistych postępowań upadłościowych i orzecznictwie sądów upadłościowych. Zajęcia mają charakter warsztatowy, w toku szkolenia istnieje możliwość swobodnego zadawania szczegółowych pytań.
W trakcie praktycznych warsztatów (w formule case studies) zostaną omówione:
- możliwości oddłużenia konsumentów i praktyczne ich wykorzystanie ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzanych zmian,
- wymagania formalne wniosków i wszelkich pism składanych w toku postępowania,
- przykłady spraw i realny przebieg postępowań na przykładzie spraw, które wpłynęły do sądów po wejściu w życie nowych przepisów,
- praktyczne, ujawnione w toku stosowania nowych przepisów, niespójności, niejasności nowych regulacji wraz z propozycjami ich rozwiązania.
Dla kogo jest to szkolenie?
Szkolenie przeznaczone jest dla adwokatów i radców prawnych, syndyków, doradców restrukturyzacyjnych, specjalistów pracujących w bankach i instytucjach finansowych zajmujących się egzekucją kredytów konsumenckich oraz osób zainteresowanych tematyką upadłości konsumenckiej.
Program szkolenia
Termin szkolenia: 11.03.2024 10:00-15:00
- Istota upadłości konsumenckiej.
- Zmiana celu upadłości konsumenckiej w nowelizacji 2020.
- Wymagania formalne wniosku o ogłoszenie upadłości ze szczególnym uwzględnieniem właściwości miejscowej.
- Aspekty proceduralne postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości.
- Przesłanki pozytywne i negatywne ogłoszenia upadłości konsumenckiej po nowelizacji.
- Uproszczone postępowanie upadłościowe osób nieprowadzących działalności gospodarczej.
- Przesłanki do stosowania ogólnych przepisów w upadłości konsumenckiej.
- Czynności syndyka z uwzględnieniem nowelizacji i specyfiki postępowań upadłościowych konsumentów:
- spis inwentarza i spis majątku upadłego niewchodzącego w skład masy upadłości,
- sprawozdawczość i wynagrodzenie.
- Uprawnienia wierzycieli w toku postępowania, w tym problematyka wnoszonych środków zaskarżania w toku postępowania.
- Koszty w upadłości konsumenckiej – nowe regulacje, zakres i praktyczne problemy.
- Likwidacja masy upadłości w praktyce.
- Wydzielanie kwoty na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych upadłego.
- Upadłość małżonków.
- Upadłość konsumenta z wniosku wierzyciela.
- Umorzenie postępowania upadłościowego – podstawy i praktyka.
- Plan spłaty, ze szczególnym uwzględnianiem roli syndyka i zmiany podstaw określenia planu spłaty.
- Warunkowe umorzenie zobowiązań jako nowa instytucja w upadłości konsumenckiej.
- Umorzenie zobowiązań bez ustalenia planu spłaty.
- Realizacja planu spłaty – obowiązki upadłego i uprawnienia wierzycieli.
- Umorzenie zobowiązań po wykonaniu planu spłaty.
- Postępowanie o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli.
Podczas szkolenia są przewidziane przerwy.
Prelegenci
Bonusy i zniżki
Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo upadłościowe.
Informacje organizacyjne
Zapisy trwają do 10 marca 2024 r. do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.
Szkolenie online

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].
Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:
- komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersji przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
- urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.
Szkolenia zamknięte
Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?
To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.
Dowiedz się więcej