Kurs Compliance Officer - od teorii do praktyki
Rola Compliance w organizacji. Od ryzyk do procedur. Whistleblowing, Forensic i postępowania wewnętrzne. Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów. Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design

Dostępne warianty
ODBIERZ RABAT z kodem: PREZENT [?]
Pakiet 5 szkoleń [?]
Online, 25.10.2023-20.12.2023
1: Rola Compliance w organizacji [?]
Online, 25.10.2023 10:00-16:00
2: Od ryzyk do procedur [?]
Online, 8.11.2023 10:00-16:00
3: Whistleblowing, Forensic i postępowania wewnętrzne [?]
Online, 22.11.2023 10:00-16:00
4: Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów [?]
Online, 6.12.2023 10:00-16:00
5: Nowe trendy w compliance [?]
Online, 20.12.2023 10:00-16:00
To szkolenie obejmuje:
- Możliwość zadawania pytań podczas szkolenia
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat uczestnictwa
- 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis
- Możliwość płatności w ratach 0%
Opis szkolenia
Funkcja Compliance Officera (CO) w organizacji
Compliance to sposób organizacji przedsiębiorstwa, polegający na stworzeniu odpowiedniej struktury i stosowaniu odpowiednich systemowych środków zapobiegawczych, które redukują ryzyko wystąpienia nieprawidłowości powstałych wskutek działania pracowników lub partnerów handlowych. Ma on zapobiec łamaniu regulacji prawnych, zasad prawa, dobrowolnie przyjętych regulacji i promować działanie zgodne ze standardami etycznymi.
Osoba powoływana na stanowisko Compliance Officera:
- identyfikuje i zarządza ryzykiem w organizacji,
- pracuje nad zasadami i regulacjami wewnętrznymi i weryfikuje ich przestrzeganie,
- doradza w zakresie stosowania się do nowych obowiązków prawnych,
- prowadzi audyty wewnętrzne (lub współpracuje z podmiotami, które je prowadzą),
- nadzoruje system informowania o nieprawidłowościach w organizacji,
- dba o etyczne działanie pracowników i bezpieczną współpracę z kontrahentami.
Compliance Officer powinien posiadać odpowiednią wiedzę praktyczną z zakresu przepisów i dobrych praktyk biznesowych by móc proponować efektywne rozwiązania, które będą akceptowane i przestrzegane w organizacji. Kurs ma zapewnić Ci nie tylko podstawy teoretyczne, ale też potrzebną wiedzę i intuicję praktyczną.
W trakcie kursu, dowiesz się m.in.:
- Jakie są podstawy prawne compliance?
- Jaki jest status CO w organizacji? Jakie obowiązki ma CO?
- Jak skutecznie wdrożyć system compliance w organizacji?
- Jak mapować ryzyko w organizacji?
- Jak efektywnie komunikować zasady compliance w organizacji?
- Jak wykrywać i rozpatrywać nieprawidłowości?
- Jak weryfikować kontrahenta (w tym pod kątem AML i sankcji)?
- Jakie są najnowsze trendy w compliance?
Kurs dla Compliance Officera prowadzony przez prawników z dedykowanego zespołu compliance kancelarii DZP przeznaczony jest dla osób pełniących funkcję Compliance Officera, prawnika wewnętrznego lub planujących prowadzić lub uczestniczyć w projektach z dziedziny compliance.
Cel kursu
Kurs składający się z 5 szkoleń tematycznych (30h zajęć) umożliwia zdobycie praktycznej wiedzy prawnej i biznesowej niezbędnej do pełnienia roli Compliance Officera w organizacji i przeznaczony jest dla wszystkich osób, które rozpoczynają wykonywanie funkcji CO lub prawnika wewnętrznego lub chcą poszerzyć praktyczne umiejętności i uporządkować wiedzę z zakresu compliance.
Formuła zajęć
Zajęcia będą się odbywać online w formule warsztatowej, w której oprócz przedstawienia podstaw teoretycznych zagadnienia, przedstawione i przeanalizowane zostaną praktyczne problemy, które uczestnicy będą mogli samodzielnie rozwiązać. Podczas części teoretycznej uczestnicy kursu poznają kluczowe obowiązki CO i zdobędą przekrojową wiedzę z zakresu compliance. W części praktycznej uczestnicy zapoznają się z realnymi problemami biznesowymi z praktyki DZP z jakimi mierzyli się CO w organizacjach różnej wielkości. W ramach szkoleń uczestnicy będą poproszeni o samodzielne rozwiązanie przygotowanych przez DZP problemów praktycznych (case study). Następnie wspólnie z prowadzącymi będą analizowali przedstawione przypadki, by umieć zaadresować wszelkie wątpliwości pracowników i kadry menadżerskiej z nimi związane i wiedzieć w jaki sposób efektywnie wykonywać obowiązki CO. Dodatkowo po każdym szkoleniu uczestnicy będą poproszeni o wypełnienie testu wiedzy, który uwzględni wszystkie kluczowe zagadnienia omawiane podczas zajęć.
Dzień I: Rola Compliance w organizacji
W pierwszym dniu przedstawimy najważniejsze informacje o podstawach prawnych compliance. Opowiemy w jaki sposób rola compliance i CO wpisuje się w organizację i jej procesy biznesowe oraz w jaki sposób budować i rozwijać Compliance Management System (CMS) zgodny z normami ISO.
W ramach części praktycznej, uczestnicy nauczą się w jaki sposób komunikować i mówić o compliance, żeby uzasadnić swoją pozycję w organizacji. Pokażemy co jest ważne dla zarządu, pracowników, a co dla kontrahentów. Przeanalizujemy w jaki sposób zorganizować system compliance w organizacjach różnej wielkości na praktycznych przykładach oraz krok po kroku przejdziemy w jaki sposób przebiega proces certyfikacji wcielając się w rolę audytora.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jaki jest zakres zainteresowania compliance?
- Jakie przepisy prawne, normy i regulacje branżowe wpływają na pracę Compliance Officera?
- W jaki sposób zagraniczne reżimy prawne wpływają na polskie spółki oraz jak polskie regulacje wpływają na osoby zarządzające korporacją?
- Jakie role w kontekście compliance pełnią poszczególne działy i stanowiska w organizacji?
- Jakie są wymagania norm ISO 37301 oraz 37001 – czyli jak modelowo powinien wyglądać system compliance?
- Jak uzyskać certyfikację?
Dzień II: Od ryzyk do procedur
Drugi dzień skupi się na temacie identyfikacji i mapowania ryzyk, a następnie systemowego podejścia do ich mitygowania. Omówimy w jaki sposób powstają mapy ryzyk, w jaki sposób zarządzać ryzykiem, a następnie omówimy poszczególne specyficzne ryzyka compliance oraz w jaki sposób mitygować je na poziomie procedur uwzględniając jednocześnie cele biznesu. Wszystko to wpiszemy w ramy modelowego systemu compliance omawianego w poprzednim dniu.
W części praktycznej pokażemy przykładowe podejście do mapowania i wspólnie z uczestnikami stworzymy prostą mapę ryzyka. W dalszej części w praktyce przećwiczymy dobre praktyki wdrażania procedur – ich podstawowe elementy w tym najczęstsze błędy przy ich tworzeniu – wszystko podczas pisania przykładowej procedury.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jak tworzyć metodologię oceny ryzyka dostosowaną do potrzeb organizacji, a następnie jak zarządzać zmapowanym ryzykiem?
- Co powinno znaleźć się w kodeksie etyki, co w polityce compliance, co w polityce antykorupcyjnej, a co w procedurze cyklicznych szkoleń?
- Jakie możliwości ma organizacja w zakresie wręczania prezentów/upominków?
- Jak podejść do kwestii kontroli organów ścigania oraz jak zarządzać sytuacją kryzysową?
- W jaki sposób zasady compliance wpływają na inne procedury w organizacji (np. w procesie zakupowym, aktywności marketingowych, darowizn)?
- Jakie elementy musi posiadać procedura i w jaki sposób ją napisać?
Dzień III: Whistleblowing, Forensic i postępowania wewnętrzne
Trzeci dzień poświęcony będzie wykrywaniu i przeciwdziałaniu nieprawidłowościom. W pierwszej kolejności omówimy wymagania jakie ciążą na organizacjach w związku dyrektywą UE i polską ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (sygnalistów). Opowiemy jak efektywnie wdrożyć system whistleblowing oraz na jakie aspekty praktyczne należy zwrócić uwagę. Następnie omówimy sposób postępowania i prowadzenia postępowań wewnętrznych, w przypadku, gdy mamy uzasadnione podejrzenie, że nieprawidłowość mogła mieć miejsce. Omówimy w jaki sposób zbierać i zabezpieczać dowody, jak rozmawiać z pracownikami oraz jak kontaktować się z organami ścigania i prowadzić działania naprawcze.
W części praktycznej przeanalizujemy rzeczywiste zgłoszenia nieprawidłowości i omówimy jakie działania zostały podjęte w związku ze zgłoszeniem. Pokażemy w jaki sposób identyfikować nieprawidłowe komunikaty podczas audytu wewnętrznego oraz na przykładzie różnych nieprawidłowości (zidentyfikowanych w różny sposób i na różnych etapach) omówimy możliwe konsekwencje działań zaproponowanych przez uczestników kursu.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jaka jest rola sygnalistów w organizacji i co wymagają od nas przepisy prawne?
- Jak zorganizować system whistleblowing w grupie kapitałowej a jak w mniejszej organizacji?
- Jak prowadzić postępowanie wewnętrzne by chronić interesy organizacji, jednocześnie chroniąc sygnalistę?
- Jakie możliwości wykrywania nieprawidłowości ma organizacja – działania prewencyjne.
- Jakie możliwość wyjaśniania nieprawidłowości i zapobiegania negatywnym skutkom nieprawidłowości ma organizacja – działania reaktywne.
Dzień IV: Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów
Czwarty dzień zaczniemy od omówienia w jakim zakresie compliance interesuje się problemami przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy (AML) w kontekście obowiązków wynikających z polskiej ustawy o AML. Następnie przedstawimy różne sposoby weryfikowania kontrahentów ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych wymogów wynikających z przepisów sankcyjnych.
W części praktycznej stworzymy procedurę AML w oparciu o różne, stworzone przez DZP oceny ryzyka. Na przykładzie rzeczywistego kontrahenta pokażemy jak wyszukiwać informacje o nim oraz pokażemy jak weryfikować listy sankcyjne ze wskazaniem narzędzi, które mogą być w tym pomocne.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jak zidentyfikować status instytucji zobowiązanej na gruncie AML?
- Jakie spełnić obowiązki instytucji zobowiązanej i jak praktycznie identyfikować ryzyko?
- Jak ocenić wiarygodność kontrahenta i gdzie szukać informacji o kontrahencie?
- Jakie są różne reżimy sankcyjne i jak wpływają one na organizację?
- Jak zarządzać ryzykiem sankcyjnym?
Dzień V: Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design, szkolenia – jak efektywnie docierać z przekazem
W piąty dzień omówimy najnowsze trendy w dziedzinie compliance. Zaczniemy od omówienia nadchodzących zmian w dziedzinie ESG w zakresie środowiska, społecznej odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego. Następnie poświęcimy większość czasu sposobom komunikowania zasad compliance. Opowiemy jak posługiwać się prostym językiem oraz postępować zgodnie z metodologią Legal Design by efektywnie edukować pracowników i kontrahentów. Omówienie sposobów jak szkolić pracowników będzie też stanowić idealny temat na spięcie klamrą całego kursu.
W części praktycznej uczestnicy zapoznają się z przewodnikami i wytycznymi niezbędnymi do stworzenia raportu niefinansowego, wykonają transformacje językowe na tekście procedury i umowy w oparciu o metodologię Legal Design, a na koniec zaprojektują serię szkoleń dostosowaną pod określone grupy odbiorców.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Co zmienia się w obszarze ESG i jakie są i będą obowiązki firm w tym zakresie?
- W jaki sposób upraszczać komunikację prawną w organizacji być rozumianym przez pracowników i kontrahentów?
- Co daje upraszczanie komunikacji – jakie realne korzyści dla organizacji płyną z Legal Design?
- Jak często szkolić pracowników i jak robić to efektywnie – od klasycznego szkolenia po nowe formy dotarcia do pracowników – jak dobrać właściwą formę szkolenia?
Dla kogo jest to szkolenie?
Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla osób, które nie miały jeszcze styczności z compliance, jak i osób, które chcą usystematyzować i poszerzyć swoją praktyczną wiedzę z tego zakresu. Każdy blok szkoleniowy składa się z części teoretycznej, w której prawnicy DZP przedstawiają kluczowe informacje dla danego bloku, a następnie z części praktycznej, która utrwala je w formie warsztatów czy case study opartych na rzeczywistych sytuacjach z praktyki DZP. Część praktyczna szkolenia zostanie tak sformułowana by uczestnicy mogli w pierwszej kolejności samodzielnie podejść do stawianych problemów, a następnie skonfrontować je z rozwiązaniami DZP.
Prelegentka zaprasza na kurs
Program szkolenia
Dzień 1 - Rola Compliance w organizacji 25.10.2023, 10:00-16:00
1. Wprowadzenie do compliance i źródła norm
- Rozpoczęcie szkolenia, poznanie uczestników i ich oczekiwań.
- Cele, funkcje i założenia compliance.
- Tło historyczne – skąd wzięła się idea compliance?
- Co wchodzi w zakres compliance?
- Podstawy prawne compliance:
- polskie: KK, ustawa o AML, UOPZ, ustawy sektorowe,
- zagraniczne: Prawo unii, FCPA, SAPIN II, UK Bribery Act,
- organy ścigania, kontroli i nadzoru: prokuratura, policja, służby, inspekcje i inspektoraty,
- normy ISO: 37301 (CMS), 37001 (antykorupcja), 37002 (whistleblowing),
- branżowe: wytyczne CBA, wytyczne GPW, kodeksy branżowe, ład korporacyjny.
- Korzyści z posiadania compliance w organizacji.
- Część praktyczna: W jaki sposób komunikować i mówić o compliance? Co jest ważne dla zarządu, pracowników, a co dla kontrahentów? Warsztat z komunikacji.
2. Umiejscowienie funkcji compliance i modelowe role w organizacji
- Role w Compliance Management System: kadry zarządzającej i organu nadzorczego, compliance officera, audytu wewnętrznego, działu prawnego, działu HR, działów biznesowych, struktur korporacyjnych.
- Część praktyczna: Jak zorganizować system w organizacjach różnej wielkości – analiza rzeczywiście funkcjonujących systemów z omówieniem wad i zalet poszczególnych rozwiązań.
3. Compliance Managment System z perspektywy norm ISO
- ISO: 37301 – Compliance Management System.
- ISO: 37001 – Anti-bribery Management System.
- Certyfikacja – pisanie wniosku i kontakt z audytorem.
- Część praktyczna: Jak uzyskać certyfikację ISO – przegląd działań w przykładowym projekcie. Przed spotkaniem z audytorem - próbna prezentacja wyników wdrożenia systemów opartych o normy ISO.
Dzień 2 - Od ryzyk do procedur 08.11.2023, 10:00-16:00
1. Mapowanie ryzyk braku zgodności
- Analiza otoczenia prawnego oraz organizacji in books oraz in action.
- Metodologia oceny ryzyka – jak dobrze ważyć ryzyko?
- Mapowanie ryzyka – horyzontalne i wertykalne – podstawowe obszary zainteresowania compliance.
- Część praktyczna: Jak identyfikować i wyceniać ryzyko? Analiza przykładowych map ryzyk. Przygotowanie własnej matrycy ryzyka - ćwiczenia.
2. Pisanie procedur I dobre praktyki wdrażania
- Struktura procedur w organizacji – jakie obszary regulują procedury compliance?
- Kodeks etyki.
- Polityka compliance.
- Polityka antykorupcyjna i przeciwdziałania konfliktowi interesów.
- Procedury prezentowe.
- Procedura zgłaszania nieprawidłowości.
- Procedura weryfikacji kontrahentów.
- Procedura na wypadek kontroli (dawn raid).
- Zarządzanie kryzysowe.
- Inne procedury na które ma wpływ compliance (zakupy, darowizny, aktywności marketingowe).
- Procedura cyklicznych szkoleń.
- Część praktyczna: Dobre praktyki wdrażania: jak dobrze napisać procedurę: podstawowe elementy, pułapki przy tworzeniu procedur, pisanie przykładowych procedur.
Dzień 3 - Whistleblowing, Forensic i postępowania wewnętrzne22.11.2023, 10:00-16:00
1. Whistleblowing
- Tło historyczne.
- Rola sygnalistów w organizacji – dlaczego warto promować kulturę speak-up?
- Regulacje prawne: Dyrektywa 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, polski projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, ustawa AML, ustawa o ofercie publicznej, prawo bankowe – część teoretyczna.
- Projektowanie systemów whistleblowing w organizacji:
- Dzielenie zasobów.
- Outsourcing procesu w ramach grupy.
- Część praktyczna: Tworzenie scenariuszy i modeli systemów whistleblowing w organizacjach różnej wielkości.
- Postępowanie ze zgłoszeniami wewnętrznymi:
- Metody zgłaszania - jak dobrać odpowiednie kanały?
- Modelowy proces i kluczowe wyzwania - jak prowadzić postępowanie wewnętrzne?
- Ochrona sygnalistów a ochrona interesów organizacji – jak pogodzić różne interesy?
- Prowadzenie rejestru – jak zapewnić sobie bezpieczeństwo?
- Część praktyczna: Jak postępować ze zgłoszeniem – analiza rzeczywistych zgłoszeń z praktyki DZP.
2. Postępowania wewnętrzne i Forensic
- Cele Forensicu – prewencja i reakcja.
- Działania prewencyjne:
- Audyt dokumentacji.
- Audyt komunikacji.
- Część praktyczna: Jak skutecznie prowadzić projekty prewencyjne – jak szukać nieprawidłowych komunikatów?
- Działania reaktywne:
- Cel działań – jak dbać o interes organizacji?
- Kontakty z organami ścigania – kiedy i jak komunikować się z organami publicznymi?
- Wyjaśnianie nieprawidłowości – metody zbierania dowodów, zasady prowadzenia i dokumentacji rozmów z pracownikami.
- Działania naprawcze – tworzenie i realizacja planów naprawczych, czyli jak minimalizować straty?
- Działania korygujące – co robić, by nieprawidłowości się nie powtórzyła?
- Część praktyczna: Jak zachować się w danej sytuacji – analiza case’ów z praktyki DZP.
Dzień 4 - Obowiązki AML i weryfikacja kontrahentów 06.12.2023, 10:00-16:00
1. AML
- Istota prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
- Identyfikacja statusu instytucji obowiązanej.
- Identyfikacja ryzyk.
- Obowiązki instytucji obowiązanych związane z AML.
- Identyfikacja beneficjenta rzeczywistego.
- Część praktyczna: Tworzenie modelowych procedur w oparciu ocenę ryzyka (risk-based approach).
2. Know your customer
- Jak ocenić wiarygodność kontrahenta?
- Metody weryfikacji kontrahentów – gdzie szukać informacji?
- Jak stworzyć procedurę oraz czarną listę dostawców?
- Część praktyczna: Analiza otwartych źródeł informacji (OSINT).
3. Sankcje
- Rodzaje sankcji.
- Różne reżimy prawne: UE, USA, UK, ONZ, Polska.
- Konsekwencje złamania przepisów sankcyjnych.
- Część praktyczna: Weryfikacja list sankcyjnych, klauzule sankcyjne – zarządzanie ryzykiem sankcyjnym.
Dzień 5 - Nowe trendy w compliance – ESG, Legal Design, szkolenia20.12.2023, 10:00-16:00
1. ESG
- Aktualny stan prawny i perspektywy zmian.
- Środowisko.
- Społeczna odpowiedzialność.
- Ład korporacyjny.
- Część praktyczna: pokazanie przewodników, wytycznych, nowych projektowanych standardów raportowania.
2. Komunikacja do pracowników – w jaki sposób dotrzeć z przekazem?
- Procedury:
- Legal Design – jak pisać by być zrozumianym?
- Część praktyczna: Transformacje językowe – ćwiczenia na tekście procedury i umowy. Porównania przed i po.
- Szkolenia:
- Efektywne formy komunikacji zasad compliance. Dlaczego należy szkolić pracowników?
- Metody szkoleniowe – od klasycznego szkolenia po nowe formy dotarcia do pracowników – jak dobrać właściwą formę szkolenia?
- Dokumentacja szkoleń.
- Część praktyczna: Projektowanie szkoleń pod dedykowaną grupę odbiorców.
Prelegenci
Bonusy i zniżki
Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo pracy.
Informacje organizacyjne
Zapisy przyjmujemy do dnia poprzedzającego rozpoczęcie danej części kursu do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.
Szkolenie online

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].
Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:
- komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersji przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
- urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.
Szkolenia zamknięte
Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?
To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.
Dowiedz się więcej